
www.mas.be

Sleepboot T70 ©Lucid
©Lucid
Vrij bezoek
Bezoek Sleepboot T70 en krijg een woordje uitleg van de ervaren en gepassioneerde vrijwilligers.
Open: 10 tot 17 uur
Voith-Schneidervoortstuwing
In 1927 ontwikkelde de Oostenrijkse ingenieur Ernst Schneider (1894-1975) in samenwerking met de Duitse scheepswerf Voith een nieuwe voortstuwingstechniek voor schepen. De techniek bestond uit een propeller met een ronde schijf met daarop vijf verticale kantelbare schroefbladen waarmee de stuwkracht van de propeller in alle richtingen kon worden gestuurd. Zonder dat daarvoor een roer nodig was, konden vaartuigen met de Voith-Schneidervoortstuwing zowel vooruit, achteruit als zijwaarts bewegen en ter plekke roteren. De techniek wordt vandaag nog altijd gebruikt.
Havensleepboten
De grote manoeuvreerbaarheid maakte de Voith-Schneidertechniek enorm geschikt voor havensleepboten. Zij helpen grote zeeschepen bij het in- en uitvaren van de haven en bij het aan- en afmeren. De Antwerpse haven kocht meerdere generaties havensleepboten met de Voith-Schneidervoortstuwing; de 70-reeks was daar een van. De T70 uit 1968 was de eerste uit de serie.
Efficiënt ontwerp en multi-inzetbaar
Ondanks hun beperkte afmetingen konden die sleepboten in principe niet kantelen. De vormgeving van de stalen romp is ontworpen om de Voith-Schneiderpropellers te beschermen en zo efficiënt mogelijk in te zetten. Zo is onder de schoepenbladen een bodemplaat geïnstalleerd om meer vermogen op te wekken bij lage snelheden en om de installatie te beschermen zodat ze de bodem niet kan raken. De propellers werden aangedreven door dieselmotoren geleverd door ABC uit Gent. De scheepswerven Sint-Pieter bouwden de romp en assembleerden alle onderdelen.
De sleepboot T70 kon voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Dankzij de versterkte romp en achtersteven kon het schip ook achterwaarts als ijsbreker ingezet worden. Met een blusinstallatie en een reservoir voor blusschuim kon de T70 brandweerdiensten ondersteunen of bij aanvaringen water wegpompen uit schepen.
10 tot 17 uur
Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen
Wat is er te doen?


www.mas.be

Sleepboot T70 ©Lucid
Havensleepboten
De grote manoeuvreerbaarheid maakte de Voith-Schneidertechniek enorm geschikt voor havensleepboten. Zij helpen grote zeeschepen bij het in- en uitvaren van de haven en bij het aan- en afmeren. De Antwerpse haven kocht meerdere generaties havensleepboten met de Voith-Schneidervoortstuwing; de 70-reeks was daar een van. De T70 uit 1968 was de eerste uit de serie.
Efficiënt ontwerp en multi-inzetbaar
Ondanks hun beperkte afmetingen konden die sleepboten in principe niet kantelen. De vormgeving van de stalen romp is ontworpen om de Voith-Schneiderpropellers te beschermen en zo efficiënt mogelijk in te zetten. Zo is onder de schoepenbladen een bodemplaat geïnstalleerd om meer vermogen op te wekken bij lage snelheden en om de installatie te beschermen zodat ze de bodem niet kan raken. De propellers werden aangedreven door dieselmotoren geleverd door ABC uit Gent. De scheepswerven Sint-Pieter bouwden de romp en assembleerden alle onderdelen.
De sleepboot T70 kon voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Dankzij de versterkte romp en achtersteven kon het schip ook achterwaarts als ijsbreker ingezet worden. Met een blusinstallatie en een reservoir voor blusschuim kon de T70 brandweerdiensten ondersteunen of bij aanvaringen water wegpompen uit schepen.
Voith-Schneidervoortstuwing
In 1927 ontwikkelde de Oostenrijkse ingenieur Ernst Schneider (1894-1975) in samenwerking met de Duitse scheepswerf Voith een nieuwe voortstuwingstechniek voor schepen. De techniek bestond uit een propeller met een ronde schijf met daarop vijf verticale kantelbare schroefbladen waarmee de stuwkracht van de propeller in alle richtingen kon worden gestuurd. Zonder dat daarvoor een roer nodig was, konden vaartuigen met de Voith-Schneidervoortstuwing zowel vooruit, achteruit als zijwaarts bewegen en ter plekke roteren. De techniek wordt vandaag nog altijd gebruikt.
Vrij bezoek
Bezoek Sleepboot T70 en krijg een woordje uitleg van de ervaren en gepassioneerde vrijwilligers.
Open: 10 tot 17 uur
Wat is er te doen?
10 tot 17 uur
Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen
©Lucid
