

Vrijwilliger aan het werk op mijnenveger Oudenaarde M477 ©Lucid
©Lucid
Vrij bezoek
Aan boord van de laatste intacte houten mijnenveger krijg je een uitgebreide uitleg over mijnenvegen in de jaren 1960-1970-1980, het leven aan boord en de restauratie van het schip.
Open: 10 tot 17 uur
Mijnenveger
Na de Tweede Wereldoorlog werden schepen ingezet om mijnen in de zee en grote rivieren te verwijderen. De intensieve opruimactie leidde ertoe dat aan de kust en in Antwerpen sterk geïnvesteerd werd in schepen en manschappen om mijnen te vegen. België verwierf een wereldwijde reputatie op het vlak van ontmijning en nam daardoor tijdens de Koude Oorlog een leidende rol op bij de NAVO.
In het kader van de hulpplannen voor de Europese economie in de jaren 1950 werd onder Amerikaanse licentie een reeks schepen gebouwd voor de Belgische Zeemacht. Van de zestien ondiepwatermijnenvegers die bij Mercantile Yards in Kruibeke gebouwd werden, is de M477 Oudenaarde het best bewaarde exemplaar wereldwijd. Ook de uitrusting van het schip is nog grotendeels aanwezig. De M477 Oudenaarde werd ingezet om de Belgische kust en de Westerschelde mijnenvrij te maken.
Indeling
Om veilig te zijn voor magnetische mijnen is de romp van mijnenvegers volledig van hout. De huid van het schip bestaat uit drie lagen. De extra laag op het onderwaterschip moet de stevigheid onder water garanderen in geval van een ontploffing in de nabijheid. De uitrusting bestaat volledig uit non-ferro metaalsoorten.
Benedendeks bevonden zich het matrozenverblijf en de keuken. Ondiepwatermijnenvegers werden bediend door een veertienkoppige bemanning waarvan twee officieren, vier onderofficieren en acht dienstplichtigen of beroepsvrijwilligers. Benedendeks bevonden zich verder een machinekamer met mijnveegmotor, een machinekamer met twee generators en twee voorstuwingsmotoren en een bootcontrole.
Bovendeks bevonden zich naast de commandobrug met besturingsapparaten en de navigatie- en kaartenkamer ook de toestellen om verschillende soorten mijnen (magnetische, akoestische en mechanische) onschadelijk te maken en het werktuig om die apparaten te vieren en op te halen. Het laatste compartiment is de bootsmanstore waar alle verven, mijnveegtuig en touwwerk zich bevinden.
Herwaardering
In 1987 werd de M477 Oudenaarde gedeclasseerd en in bruikleen gegeven aan het Nationaal Scheepvaartmuseum. In 2019 besliste het college om de gebruikersovereenkomst stop te zetten. Twee jaar later besloot Defensie om het schip in eigendom te geven van de stichting Maritiem Patrimonium/Patrimoine Maritime, die zich actief inzet voor het behoud en de herwaardering van erfgoedschepen.
M477
10 tot 17 uur
Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen
Wat is er te doen?



Vrijwilliger aan het werk op mijnenveger Oudenaarde M477 ©Lucid
Indeling
Om veilig te zijn voor magnetische mijnen is de romp van mijnenvegers volledig van hout. De huid van het schip bestaat uit drie lagen. De extra laag op het onderwaterschip moet de stevigheid onder water garanderen in geval van een ontploffing in de nabijheid. De uitrusting bestaat volledig uit non-ferro metaalsoorten.
Benedendeks bevonden zich het matrozenverblijf en de keuken. Ondiepwatermijnenvegers werden bediend door een veertienkoppige bemanning waarvan twee officieren, vier onderofficieren en acht dienstplichtigen of beroepsvrijwilligers. Benedendeks bevonden zich verder een machinekamer met mijnveegmotor, een machinekamer met twee generators en twee voorstuwingsmotoren en een bootcontrole.
Bovendeks bevonden zich naast de commandobrug met besturingsapparaten en de navigatie- en kaartenkamer ook de toestellen om verschillende soorten mijnen (magnetische, akoestische en mechanische) onschadelijk te maken en het werktuig om die apparaten te vieren en op te halen. Het laatste compartiment is de bootsmanstore waar alle verven, mijnveegtuig en touwwerk zich bevinden.
Herwaardering
In 1987 werd de M477 Oudenaarde gedeclasseerd en in bruikleen gegeven aan het Nationaal Scheepvaartmuseum. In 2019 besliste het college om de gebruikersovereenkomst stop te zetten. Twee jaar later besloot Defensie om het schip in eigendom te geven van de stichting Maritiem Patrimonium/Patrimoine Maritime, die zich actief inzet voor het behoud en de herwaardering van erfgoedschepen.
Mijnenveger
Na de Tweede Wereldoorlog werden schepen ingezet om mijnen in de zee en grote rivieren te verwijderen. De intensieve opruimactie leidde ertoe dat aan de kust en in Antwerpen sterk geïnvesteerd werd in schepen en manschappen om mijnen te vegen. België verwierf een wereldwijde reputatie op het vlak van ontmijning en nam daardoor tijdens de Koude Oorlog een leidende rol op bij de NAVO.
In het kader van de hulpplannen voor de Europese economie in de jaren 1950 werd onder Amerikaanse licentie een reeks schepen gebouwd voor de Belgische Zeemacht. Van de zestien ondiepwatermijnenvegers die bij Mercantile Yards in Kruibeke gebouwd werden, is de M477 Oudenaarde het best bewaarde exemplaar wereldwijd. Ook de uitrusting van het schip is nog grotendeels aanwezig. De M477 Oudenaarde werd ingezet om de Belgische kust en de Westerschelde mijnenvrij te maken.
10 tot 17 uur
Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen
Vrij bezoek
Aan boord van de laatste intacte houten mijnenveger krijg je een uitgebreide uitleg over mijnenvegen in de jaren 1960-1970-1980, het leven aan boord en de restauratie van het schip.
Open: 10 tot 17 uur
Wat is er te doen?
©Lucid
M477
