Rijn- en Binnenvaartmuseum ©Lucid

©Lucid

Vrij bezoek

Het Rijn- en Binnenvaartmuseum is opgericht met als doel het schippersleven zowel historisch, cultureel als sociaal in beeld te brengen. De drie schipperswoningen op de aanwezige schepen zijn intact en geven een beeld van het familieleven tussen 1913 en 1959. Kom een kijkje nemen, de gidsen nemen je graag mee op sleeptouw.

Open: 10 tot 17 uur

Ontstaan

Door slooppremies en de crisis in de scheepvaartsector verdwenen in de jaren 1970 veel historische vaartuigen. Een paar vrijwilligers kochten enkele van die schepen: de Mon Désir, de Liomar en de Angèle. Daarin richtten ze vzw Museum Rijn- en Binnenvaart op. Ze wilden niet enkel de schepen maar ook het familiale en economische leven van de binnenschippers tonen. Ze verzamelden foto’s, scheepsmodellen, plannen, scheepsuitrusting en schilderijen om in het ruim van de aangekochte vaartuigen tentoon te stellen.

De Mon Désir

De Mon Désir is een stalen sleepspits van rond 1913. Dat scheepstype werd tussen 1890 en 1970 gebruikt voor vrachtvervoer op onze kanalen. Eerst sleepten schippersfamilies, professionele bootslepers of lastdieren de schepen voort vanop het jaagpad naast het kanaal. Vanaf de jaren 1920 kregen die vrachtschepen vaak een motor ingebouwd. Dat is bij dit schip nooit gebeurd, wat uitzonderlijk is. De Mon Désir vervoerde bulkgoederen als graan en steenkool. Het is de meest compleet bewaarde sleepspits in Vlaanderen. De woonst is nog intact en de uitrusting van het dek is ook nog volledig.

De Angèle

De Angèle is een kleine stalen spits gebouwd in 1923. Dat type schip werd gebruikt op smalle vaarwegen zoals de Nete, Demer en Dijle. Het bracht landbouwgewassen (bieten, wortelen, aardappelen, granen en dergelijke) naar de voedingsindustrie. Het ruim is nu in gebruik als cafetaria van de vzw Museum Rijn- en Binnenvaart. De dekuitrusting en het schippersverblijf in het achteronder bleven bewaard. Het vooronder is heel klein en ingericht als werkplaats met magazijn. De meeste van die kleinere spitsen zijn omgevormd tot pleziervaartuig.

De Liomar

De Liomar is een gemotoriseerde stalen spits uit 1959. Het schip is volledig geklonken en was bedoeld voor het vervoer van vaste goederen. Het kon tot honderd ton water als ballast innemen om onder lage bruggen of bij abnormaal hoge waterstanden te varen. De lieren en ankers van het schip zijn nog aanwezig. De bewaarde schipperswoning bevindt zich in het achterschip. De machinekamer zit onder de hoofdwoonst. Het ruim is afgedekt met zinken luiken en is gemakkelijk toegankelijk met een dubbele trap.

Rijn- en Binnenvaart-museum

10 tot 17 uur

Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen

  

Wat is er te doen?

Rijn- en Binnenvaartmuseum ©Lucid

De Mon Désir

De Mon Désir is een stalen sleepspits van rond 1913. Dat scheepstype werd tussen 1890 en 1970 gebruikt voor vrachtvervoer op onze kanalen. Eerst sleepten schippersfamilies, professionele bootslepers of lastdieren de schepen voort vanop het jaagpad naast het kanaal. Vanaf de jaren 1920 kregen die vrachtschepen vaak een motor ingebouwd. Dat is bij dit schip nooit gebeurd, wat uitzonderlijk is. De Mon Désir vervoerde bulkgoederen als graan en steenkool. Het is de meest compleet bewaarde sleepspits in Vlaanderen. De woonst is nog intact en de uitrusting van het dek is ook nog volledig.

De Angèle

De Angèle is een kleine stalen spits gebouwd in 1923. Dat type schip werd gebruikt op smalle vaarwegen zoals de Nete, Demer en Dijle. Het bracht landbouwgewassen (bieten, wortelen, aardappelen, granen en dergelijke) naar de voedingsindustrie. Het ruim is nu in gebruik als cafetaria van de vzw Museum Rijn- en Binnenvaart. De dekuitrusting en het schippersverblijf in het achteronder bleven bewaard. Het vooronder is heel klein en ingericht als werkplaats met magazijn. De meeste van die kleinere spitsen zijn omgevormd tot pleziervaartuig.

De Liomar

De Liomar is een gemotoriseerde stalen spits uit 1959. Het schip is volledig geklonken en was bedoeld voor het vervoer van vaste goederen. Het kon tot honderd ton water als ballast innemen om onder lage bruggen of bij abnormaal hoge waterstanden te varen. De lieren en ankers van het schip zijn nog aanwezig. De bewaarde schipperswoning bevindt zich in het achterschip. De machinekamer zit onder de hoofdwoonst. Het ruim is afgedekt met zinken luiken en is gemakkelijk toegankelijk met een dubbele trap.

Ontstaan

Door slooppremies en de crisis in de scheepvaartsector verdwenen in de jaren 1970 veel historische vaartuigen. Een paar vrijwilligers kochten enkele van die schepen: de Mon Désir, de Liomar en de Angèle. Daarin richtten ze vzw Museum Rijn- en Binnenvaart op. Ze wilden niet enkel de schepen maar ook het familiale en economische leven van de binnenschippers tonen. Ze verzamelden foto’s, scheepsmodellen, plannen, scheepsuitrusting en schilderijen om in het ruim van de aangekochte vaartuigen tentoon te stellen.

10 tot 17 uur

Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen

  

Wat is er te doen?

Vrij bezoek

Het Rijn- en Binnenvaartmuseum is opgericht met als doel het schippersleven zowel historisch, cultureel als sociaal in beeld te brengen. De drie schipperswoningen op de aanwezige schepen zijn intact en geven een beeld van het familieleven tussen 1913 en 1959. Kom een kijkje nemen, de gidsen nemen je graag mee op sleeptouw.

Open: 10 tot 17 uur

©Lucid

Rijn- en Binnenvaart-museum

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm