

De vrijwilligers van West-Hinder III ©Lucid
©Lucid
Vrij bezoek
Maar vragen staat vrij ... Onze gidsen, te herkennen aan hun rode vestjes, staan klaar om jouw vragen te beantwoorden.
Ontdek en bewonder een maritiem icoon en duik in de rijke geschiedenis van de zeevaart aan boord van een lichtschip. Beleef de sfeer en de geur aan boord, ervaar het geluid van een draaiende generator en maak een fascinerende reis door de tijd. Verken de authentieke bemanningsverblijven en leer over de technologieën die schepen veilig door gevaarlijke wateren loodsten.
De West-Hinder III biedt een ongeëvenaarde kijk in het leven op zee en de cruciale rol die de drijvende vuurtoren speelde. Of je nu een geschiedenisliefhebber bent, een zeevaartenthousiasteling of gewoon op zoek naar een unieke ervaring, een bezoek aan de West-Hinder III is een onvergetelijk avontuur voor het hele gezin.
Open: 10 tot 17 uur
Een lichtbaken op volle zee
Lichtschepen duidden ondiepe hindernissen onder de waterspiegel aan. Met krachtige lichtsignalen of oorverdovende geluidssignalen bij mist, gaven ze de vaarroute aan. Het eerste lichtschip in België dateert van 1848. Het beveiligde de Paardenmarkt, een zandbank voor de Oostkust. Latere lichtschepen lagen ter hoogte van de zandbanken Wielingen, Wandelaar en West-Hinder. De lichtschepen kregen de naam van de ondiepte waar ze lagen.
Bemanning
De bemanning van een lichtschip bleef tot ver in de twintigste eeuw telkens een maand aan boord. Later was dat nog twee weken. Ze werden per schip aan- en afgevoerd. Hun taken voerden ze in ploegen uit. Hun opdracht bestond in hoofdzaak uit het onderhoud van het schip en de seininstallatie. Vanaf 1882 deed de bemanning ook meteorologische waarnemingen. Geleidelijk groeiden lichtschepen uit tot observatieschepen voor wetenschappelijk onderzoek op zee.
Van hout naar staal
Aanvankelijk waren lichtschepen houten vaartuigen met zeilen. Ze evolueerden naar stalen geklonken schepen die meestal geen eigen voortstuwingsmotor hadden. Sleepboten brachten de lichtschepen naar hun positie. Omdat de lichtschepen op een vaste locatie verankerd lagen, stonden ze aangegeven op zeekaarten. De juiste positie houden vroeg, zeker bij stormweer, om een bekwame bemanning.
Het laatste lichtschip
Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren alle lichtschepen voor de Belgische kust gezonken. In het begin van de jaren 1950 bestelde het Bestuur van het Zeewezen drie nieuwe vaartuigen bij de Oostendse werf van Beliard Crighton. Eén was bestemd voor de Wandelaar, één voor de West-Hinder en één lag aan de kade als reserve. Van 1972 tot 1994 werd enkel de Westhinderbank nog met een bemand lichtschip aangeduid. In plaats van lichtschepen kwamen er elektrische lichtplatformen. De West-Hinder III is in Vlaanderen het laatste en best bewaarde lichtschip.
10 tot 17 uur
Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen
Wat is er te doen?



De vrijwilligers van West-Hinder III ©Lucid
Bemanning
De bemanning van een lichtschip bleef tot ver in de twintigste eeuw telkens een maand aan boord. Later was dat nog twee weken. Ze werden per schip aan- en afgevoerd. Hun taken voerden ze in ploegen uit. Hun opdracht bestond in hoofdzaak uit het onderhoud van het schip en de seininstallatie. Vanaf 1882 deed de bemanning ook meteorologische waarnemingen. Geleidelijk groeiden lichtschepen uit tot observatieschepen voor wetenschappelijk onderzoek op zee.
Van hout naar staal
Aanvankelijk waren lichtschepen houten vaartuigen met zeilen. Ze evolueerden naar stalen geklonken schepen die meestal geen eigen voortstuwingsmotor hadden. Sleepboten brachten de lichtschepen naar hun positie. Omdat de lichtschepen op een vaste locatie verankerd lagen, stonden ze aangegeven op zeekaarten. De juiste positie houden vroeg, zeker bij stormweer, om een bekwame bemanning.
Het laatste lichtschip
Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren alle lichtschepen voor de Belgische kust gezonken. In het begin van de jaren 1950 bestelde het Bestuur van het Zeewezen drie nieuwe vaartuigen bij de Oostendse werf van Beliard Crighton. Eén was bestemd voor de Wandelaar, één voor de West-Hinder en één lag aan de kade als reserve. Van 1972 tot 1994 werd enkel de Westhinderbank nog met een bemand lichtschip aangeduid. In plaats van lichtschepen kwamen er elektrische lichtplatformen. De West-Hinder III is in Vlaanderen het laatste en best bewaarde lichtschip.
Een lichtbaken op volle zee
Lichtschepen duidden ondiepe hindernissen onder de waterspiegel aan. Met krachtige lichtsignalen of oorverdovende geluidssignalen bij mist, gaven ze de vaarroute aan. Het eerste lichtschip in België dateert van 1848. Het beveiligde de Paardenmarkt, een zandbank voor de Oostkust. Latere lichtschepen lagen ter hoogte van de zandbanken Wielingen, Wandelaar en West-Hinder. De lichtschepen kregen de naam van de ondiepte waar ze lagen.
10 tot 17 uur
Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen
©Lucid
Vrij bezoek
Maar vragen staat vrij ... Onze gidsen, te herkennen aan hun rode vestjes, staan klaar om jouw vragen te beantwoorden.
Ontdek en bewonder een maritiem icoon en duik in de rijke geschiedenis van de zeevaart aan boord van een lichtschip. Beleef de sfeer en de geur aan boord, ervaar het geluid van een draaiende generator en maak een fascinerende reis door de tijd. Verken de authentieke bemanningsverblijven en leer over de technologieën die schepen veilig door gevaarlijke wateren loodsten.
De West-Hinder III biedt een ongeëvenaarde kijk in het leven op zee en de cruciale rol die de drijvende vuurtoren speelde. Of je nu een geschiedenisliefhebber bent, een zeevaartenthousiasteling of gewoon op zoek naar een unieke ervaring, een bezoek aan de West-Hinder III is een onvergetelijk avontuur voor het hele gezin.
Open: 10 tot 17 uur
Wat is er te doen?
