
Eredienst: 10.30 uur
Vrij bezoek
Wil je graag een origineel heilig huisje bezoeken kom dan zeker langs het Kerkschip. Je kan zelf een kijkje nemen, luisteren naar het verhaal van een van de gidsen of genieten van het bijzondere decor tijdens een drankje of een hapje.
Open: 12 tot 18 uur
Van Duits bevoorradingsschip tot kerk
Het kerkschip Sint-Jozef werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gebouwd als bevoorradingsschip voor de Duitse krijgsmarine. Het bestaat uit een betonnen romp op betonnen spanten, het ‘geraamte’ van het schip. Het materiaal moest bescherming bieden tegen de magnetische zeemijnen van de Britse marine en tegen vijandige beschietingen.
In 1944 werd het schip naar Antwerpen gesleept om afgewerkt te worden. Maar na de bevrijding nam de Belgische staat het casco in beslag en verkocht het. Het diende een tijd als opslagplaats voor steenkool maar omdat het schip geen motor had, ondiep lag en moeilijk te manoeuvreren was, bleek het daarvoor niet geschikt. De eigenaar schonk het om die reden in 1950 aan het aartsbisdom Mechelen, met de bedoeling er een kerkelijk en sociaal centrum van te maken voor binnenschippers en hun families.
www.kerkschip-antwerpen.be
Verbouwingen
Het schip werd omgebouwd. Vooral het dek kreeg een nieuwe invulling met gerecupereerde prefab-noodwoningen. Zo ontstonden er een kleine en een grote kapel, een cafetaria, een feestzaal en zelfs een klein scheepvaartmuseum. Ook de aalmoezenier kreeg er een woning, met kantoor- en vergaderruimte voor het Apostolaat der Schippers. In 1952 kreeg het schip een vaste ligplaats in het Eerste Havendok en ging het officieel in gebruik. Naast erediensten vonden er ook filmavonden, feesten en dansavonden plaats.
Een uniek schip
Het schip verhuisde meermaals en ligt nu in het Houtdok. Het is uniek: het enige betonnen schip in Europa en het enige kerkschip in België. Het is een warme ontmoetingsplek voor iedereen in de haven: van dokwerkers en chauffeurs tot zeelieden, binnenschippers en kantoormedewerkers. Verschillende organisaties verbonden aan het Apostolaat hebben er hun thuisbasis. Wekelijks is er een misviering en daarnaast zijn er dopen, communiefeesten, huwelijken en begrafenissen. De aalmoezenier bezoekt ook zieken en doopt zelfs nieuwe schepen.
Sint-Jozef
12 tot 18 uur
Houtdok-Noordkaai 25, 2030 Antwerpen
Wat is er te doen?
©Lucid


Verbouwingen
Het schip werd omgebouwd. Vooral het dek kreeg een nieuwe invulling met gerecupereerde prefab-noodwoningen. Zo ontstonden er een kleine en een grote kapel, een cafetaria, een feestzaal en zelfs een klein scheepvaartmuseum. Ook de aalmoezenier kreeg er een woning, met kantoor- en vergaderruimte voor het Apostolaat der Schippers. In 1952 kreeg het schip een vaste ligplaats in het Eerste Havendok en ging het officieel in gebruik. Naast erediensten vonden er ook filmavonden, feesten en dansavonden plaats.
Een uniek schip
Het schip verhuisde meermaals en ligt nu in het Houtdok. Het is uniek: het enige betonnen schip in Europa en het enige kerkschip in België. Het is een warme ontmoetingsplek voor iedereen in de haven: van dokwerkers en chauffeurs tot zeelieden, binnenschippers en kantoormedewerkers. Verschillende organisaties verbonden aan het Apostolaat hebben er hun thuisbasis. Wekelijks is er een misviering en daarnaast zijn er dopen, communiefeesten, huwelijken en begrafenissen. De aalmoezenier bezoekt ook zieken en doopt zelfs nieuwe schepen.
www.kerkschip-antwerpen.be
12 tot 18 uur
Houtdok-Noordkaai 25, 2030 Antwerpen
Eredienst: 10.30 uur
Vrij bezoek
Wil je graag een origineel heilig huisje bezoeken kom dan zeker langs het Kerkschip. Je kan zelf een kijkje nemen, luisteren naar het verhaal van een van de gidsen of genieten van het bijzondere decor tijdens een drankje of een hapje.
Open: 12 tot 18 uur
Wat is er te doen?
Sint-Jozef
Van Duits bevoorradingsschip tot kerk
Het kerkschip Sint-Jozef werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gebouwd als bevoorradingsschip voor de Duitse krijgsmarine. Het bestaat uit een betonnen romp op betonnen spanten, het ‘geraamte’ van het schip. Het materiaal moest bescherming bieden tegen de magnetische zeemijnen van de Britse marine en tegen vijandige beschietingen.
In 1944 werd het schip naar Antwerpen gesleept om afgewerkt te worden. Maar na de bevrijding nam de Belgische staat het casco in beslag en verkocht het. Het diende een tijd als opslagplaats voor steenkool maar omdat het schip geen motor had, ondiep lag en moeilijk te manoeuvreren was, bleek het daarvoor niet geschikt. De eigenaar schonk het om die reden in 1950 aan het aartsbisdom Mechelen, met de bedoeling er een kerkelijk en sociaal centrum van te maken voor binnenschippers en hun families.
