Gerelateerde locaties

©Lucid

Geraak je er niet met de fiets of te voet?

Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt of aan het Red Star Line Museum. Of je kan meevaren met een bootje. Opstappen doe je aan het MAS of ter hoogte van het Schengenplein.

Aan de Royerssluis (Oosterweelsteenweg 3, 2000 Antwerpen) is een gratis onbewaakte parking. Deze is open van 10 tot 18 uur en ligt op 800m van de Droogdokkensite.

Bezoek sleepboot T70 en krijg een woordje uitleg van de ervaren en gepassioneerde vrijwilligers. 

Open: 10 tot 18 uur

Voith-Schneider- voortstuwing

In 1927 ontwikkelde de Oostenrijkse ingenieur Ernst Schneider (1894-1975) in samenwerking met de Duitse scheepswerf Voith een nieuwe voortstuwingstechniek voor schepen. De techniek bestond uit een propeller met een ronde schijf met daarop 5 verticale kantelbare schroefbladen waarmee de stuwkracht van de propeller in alle richtingen kon worden gestuurd. Zonder dat daarvoor een roer nodig was, konden vaartuigen met de Voith-Schneider- voortstuwing zowel vooruit, achteruit als zijwaarts bewegen en ter plekke roteren. De techniek wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt.

Offline: This content can only be displayed when online.

Havensleepboten

De grote manoeuvreerbaarheid maakte de Voith-Schneidertechniek enorm geschikt voor havensleepboten. Zij helpen grote zeeschepen bij het in- en uitvaren van de haven en bij het aan- en afmeren. De Antwerpse haven kocht meerdere generaties havensleepboten met de Voith-Schneider-voortstuwing, de 70-reeks was daar een van. De T70 uit 1968 was de eerste uit de serie. 

Efficiënt ontwerp en multi-inzetbaar

Ondanks hun beperkte afmetingen konden deze sleepboten in principe niet kantelen. De vormgeving van de stalen romp is ontworpen om de Voith-Schneiderpropellers te beschermen en zo efficiënt mogelijk in te zetten. Zo is onder de schoepenbladen een bodemplaat geïnstalleerd om meer vermogen op te wekken bij lage snelheden en om de installatie te beschermen tegen het raken van de bodem. De propellers werden aangedreven door dieselmotoren geleverd door ABC uit Gent. De scheepswerven Sint-Pieter bouwden de romp en assembleerden alle onderdelen. 

De sleepboot T70 kon voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Dankzij de versterkte romp en achtersteven kon het schip ook achterwaarts als ijsbreker ingezet worden. Met een blusinstallatie en een reservoir voor blusschuim kon de T70 brandweerdiensten ondersteunen of bij aanvaringen water wegpompen uit schepen.

Sleepboot T70

10 tot 18 uur

Sleepboot T70, Dok 8 Droogdokkensite, Droogdokkenweg, 2030 Antwerpen

  

Wat is er te doen?

Wat is er te doen?

Gerelateerde locaties

Havensleepboten

De grote manoeuvreerbaarheid maakte de Voith-Schneidertechniek enorm geschikt voor havensleepboten. Zij helpen grote zeeschepen bij het in- en uitvaren van de haven en bij het aan- en afmeren. De Antwerpse haven kocht meerdere generaties havensleepboten met de Voith-Schneider-voortstuwing, de 70-reeks was daar een van. De T70 uit 1968 was de eerste uit de serie. 

Efficiënt ontwerp en multi-inzetbaar

Ondanks hun beperkte afmetingen konden deze sleepboten in principe niet kantelen. De vormgeving van de stalen romp is ontworpen om de Voith-Schneiderpropellers te beschermen en zo efficiënt mogelijk in te zetten. Zo is onder de schoepenbladen een bodemplaat geïnstalleerd om meer vermogen op te wekken bij lage snelheden en om de installatie te beschermen tegen het raken van de bodem. De propellers werden aangedreven door dieselmotoren geleverd door ABC uit Gent. De scheepswerven Sint-Pieter bouwden de romp en assembleerden alle onderdelen. 

De sleepboot T70 kon voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Dankzij de versterkte romp en achtersteven kon het schip ook achterwaarts als ijsbreker ingezet worden. Met een blusinstallatie en een reservoir voor blusschuim kon de T70 brandweerdiensten ondersteunen of bij aanvaringen water wegpompen uit schepen.

Offline: This content can only be displayed when online.

Voith-Schneider- voortstuwing

In 1927 ontwikkelde de Oostenrijkse ingenieur Ernst Schneider (1894-1975) in samenwerking met de Duitse scheepswerf Voith een nieuwe voortstuwingstechniek voor schepen. De techniek bestond uit een propeller met een ronde schijf met daarop 5 verticale kantelbare schroefbladen waarmee de stuwkracht van de propeller in alle richtingen kon worden gestuurd. Zonder dat daarvoor een roer nodig was, konden vaartuigen met de Voith-Schneider- voortstuwing zowel vooruit, achteruit als zijwaarts bewegen en ter plekke roteren. De techniek wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt.

Geraak je er niet met de fiets of te voet?

Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt of aan het Red Star Line Museum. Of je kan meevaren met een bootje. Opstappen doe je aan het MAS of ter hoogte van het Schengenplein.

Aan de Royerssluis (Oosterweelsteenweg 3, 2000 Antwerpen) is een gratis onbewaakte parking. Deze is open van 10 tot 18 uur en ligt op 800m van de Droogdokkensite.

Bezoek sleepboot T70 en krijg een woordje uitleg van de ervaren en gepassioneerde vrijwilligers. 

Open: 10 tot 18 uur

Sleepboot T70

10 tot 18 uur

Sleepboot T70, Dok 8 Droogdokkensite, Droogdokkenweg, 2030 Antwerpen

  

©Lucid

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm