Gerelateerde locaties

©Lucid

Geraak je er niet met de fiets of te voet?

Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt of aan het Red Star Line Museum. Of je kan meevaren met een bootje. Opstappen doe je aan het MAS of ter hoogte van het Schengenplein.

Aan de Royerssluis (Oosterweelsteenweg 3, 2000 Antwerpen) is een gratis onbewaakte parking. Deze is open van 10 tot 18 uur en ligt op 800m van de Droogdokkensite.

Abseilen van Vlotkraan 9

Monumentenwacht provincie Antwerpen is al meer dan 30 jaar dagdagelijks actief om het Antwerps erfgoed in stand te houden. Het gaat over kerken, kastelen, bunkers en windmolens maar even goed over historische schepen en kranen. De Droogdokkensite is dan ook haar natuurlijk werkterrein. Om het onderhoud van al dat erfgoed in goede banen te leiden, gebeuren er regelmatig inspecties. De monumentenwachters trotseren daarbij regen en wind en soms grote hoogtes.

Kinderen van 6 tot 12 jaar kunnen zich vandaag even monumentenwachter voelen als ze abseilen van Vlotkraan 9. Niet gevaarlijk, wel cool.

Open: 10 tot 18 uur

Bezoek Vlotkraan 9 en krijg een woordje uitleg van de ervaren en gepassioneerde vrijwilligers. 

Kraan van Belgische makelij

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel grote drijvende kranen opzettelijk tot zinken gebracht om de sluizen van de haven te blokkeren. Om de vloot terug op peil te brengen, bestelde het stadsbestuur na de oorlog 4 drijvende tientonskranen. Drijvende stoomkraan 9 was daar een van. Ze werd in 1948 in België gebouwd. De Boelwerf in Temse vervaardigde het ponton. De Boomse Metaalwerken bouwde de kraan en de firma Mahy frères uit Gent leverde de stoominstallatie.

Offline: This content can only be displayed when online.

Enige bewaarde exemplaar

Vlotkranen werden gebruikt voor de overslag van goederen, voornamelijk tussen schepen onderling. Ze waren gemakkelijk verplaatsbaar, maar beschikten niet over een eigen voortstuwing. Een sleepboot bracht de kraan naar de plaats waar ze nodig was. Tot de jaren 1970 waren drijvende stoomkranen vaak te zien in de Antwerpse dokken. Het onderhoud ervan gebeurde steeds in de stedelijke droogdokken. Vandaag is de drijvende stoomkraan 9 het enige bewaarde exemplaar in Vlaanderen en vermoedelijk zelfs in Europa. 

Innovatieve techniek

De kraan kan volledig ronddraaien op een spil. Ze staat op een kraanwagen die op gebogen rails over het 36 meter lange ponton rijdt. Door de kromming van de sporen blijft de kraan horizontaal wanneer het ponton wegzinkt aan de meest belaste zijde. Door het topmechanisme met dubbele giek kon de last bij het toppen (hijsen van de giek ) op gelijke hoogte gehouden worden. In die periode was het een vrij innovatieve techniek. 

Hoewel de kranen op de wal al op elektriciteit werkten, werd voor de aandrijving van de vlotkranen voor stoom gekozen. De briketten voor de stookinstallatie werden in het ponton opgeslagen. Oorspronkelijk was hier ook een verblijfsruimte voor schippers, bemanning en kraanmannen, want op piekmomenten moest de stoominstallatie de klok rond onder druk gehouden worden.

Vlotkraan 9

10 tot 18 uur

Vlotkraan 9, Dok 8 Droogdokkensite, Droogdokkenweg, 2030 Antwerpen

  

Wat is er te doen?

Wat is er te doen?

Gerelateerde locaties

Enige bewaarde exemplaar

Vlotkranen werden gebruikt voor de overslag van goederen, voornamelijk tussen schepen onderling. Ze waren gemakkelijk verplaatsbaar, maar beschikten niet over een eigen voortstuwing. Een sleepboot bracht de kraan naar de plaats waar ze nodig was. Tot de jaren 1970 waren drijvende stoomkranen vaak te zien in de Antwerpse dokken. Het onderhoud ervan gebeurde steeds in de stedelijke droogdokken. Vandaag is de drijvende stoomkraan 9 het enige bewaarde exemplaar in Vlaanderen en vermoedelijk zelfs in Europa. 

Innovatieve techniek

De kraan kan volledig ronddraaien op een spil. Ze staat op een kraanwagen die op gebogen rails over het 36 meter lange ponton rijdt. Door de kromming van de sporen blijft de kraan horizontaal wanneer het ponton wegzinkt aan de meest belaste zijde. Door het topmechanisme met dubbele giek kon de last bij het toppen (hijsen van de giek ) op gelijke hoogte gehouden worden. In die periode was het een vrij innovatieve techniek. 

Hoewel de kranen op de wal al op elektriciteit werkten, werd voor de aandrijving van de vlotkranen voor stoom gekozen. De briketten voor de stookinstallatie werden in het ponton opgeslagen. Oorspronkelijk was hier ook een verblijfsruimte voor schippers, bemanning en kraanmannen, want op piekmomenten moest de stoominstallatie de klok rond onder druk gehouden worden.

Geraak je er niet met de fiets of te voet?

Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt of aan het Red Star Line Museum. Of je kan meevaren met een bootje. Opstappen doe je aan het MAS of ter hoogte van het Schengenplein.

Aan de Royerssluis (Oosterweelsteenweg 3, 2000 Antwerpen) is een gratis onbewaakte parking. Deze is open van 10 tot 18 uur en ligt op 800m van de Droogdokkensite.

Abseilen van Vlotkraan 9

Monumentenwacht provincie Antwerpen is al meer dan 30 jaar dagdagelijks actief om het Antwerps erfgoed in stand te houden. Het gaat over kerken, kastelen, bunkers en windmolens maar even goed over historische schepen en kranen. De Droogdokkensite is dan ook haar natuurlijk werkterrein. Om het onderhoud van al dat erfgoed in goede banen te leiden, gebeuren er regelmatig inspecties. De monumentenwachters trotseren daarbij regen en wind en soms grote hoogtes.

Kinderen van 6 tot 12 jaar kunnen zich vandaag even monumentenwachter voelen als ze abseilen van Vlotkraan 9. Niet gevaarlijk, wel cool.

Open: 10 tot 18 uur

©Lucid

10 tot 18 uur

Vlotkraan 9, Dok 8 Droogdokkensite, Droogdokkenweg, 2030 Antwerpen

  

Bezoek Vlotkraan 9 en krijg een woordje uitleg van de ervaren en gepassioneerde vrijwilligers. 

Vlotkraan 9
Offline: This content can only be displayed when online.

Kraan van Belgische makelij

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel grote drijvende kranen opzettelijk tot zinken gebracht om de sluizen van de haven te blokkeren. Om de vloot terug op peil te brengen, bestelde het stadsbestuur na de oorlog 4 drijvende tientonskranen. Drijvende stoomkraan 9 was daar een van. Ze werd in 1948 in België gebouwd. De Boelwerf in Temse vervaardigde het ponton. De Boomse Metaalwerken bouwde de kraan en de firma Mahy frères uit Gent leverde de stoominstallatie.

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm