©Lucid
Geraak je er niet met de fiets of te voet?
Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt. Na je bezoek aan het Red Star Line kan je met de toeristentram verder rijden naar de Droogdokkensite of het Havenhuis. Voor het Havenhuis moet je wel reserveren.
Rondleiding - betalend
Je kan ook aansluiten op een betalend programma in het kader van Albert Einstein. Info en inschrijven via www.redstarline.be
Expo: Een gewilde vluchteling – Einstein en de Red Star Line
Als wereldberoemde wetenschapper reisde Albert Einstein meermaals met de schepen van de Red Star Line rederij. De expo toont unieke objecten met onder meer de originele passagierslijst met Einstein op het schip ‘de Belgenland’, foto’s van fotografe Germaine Van Parys van Einstein aan de Rijnkaai in Antwerpen, een foto van Einstein met James Ensor,... Verder ontdek je ook de nauwe banden tussen Albert Einstein en Antwerpen, België en de Red Star Line. Op welke schepen van de Red Star Line reisde hij en hoe zag zijn kajuit eruit? In welke Antwerpse hotels verbleef hij en hoe verscheen hij in de Antwerpse pers? Einstein verbleef ook even in het Mortselse kasteel Cantecroy, hoe was het daar? En wat vond Einstein eigenlijk van de Verenigde Staten?
Tip: Bezoek de expo met de audiogids van het Geluidshuis. Dit hoorspel dompelt je onder in het vluchtverhaal van Einstein. Een niet te missen ervaring.
Open: 10 tot 17 uur
Miljoenen mensen, één droom
In de 19de eeuw was de Antwerpse haven een van de belangrijkste vertrekpunten voor migranten. De rederij Red Star Line vervoerde tussen 1872 en 1934 ongeveer 2 miljoen passagiers van Europa naar Amerika en Canada.
Controle aan de kade
De schepen van de rederij vertrokken vanaf de Rijnkaai. Voor hun vertrek ondergingen 3de klasse passagiers een medische controle. In het begin gebeurde dit in weer en wind onder de hangars op de kade. Na klachten over de gebrekkige accommodatie voor migranten richtte de maatschappij in 1894 op de hoek van de Rijnkaai en de Montevideostraat een eenvoudig pakhuis op voor de medische keuring en de afhandeling van de bagage. In 1912 bouwde de stad een aanpalende douaneloods voor de cargo die met de Red Star Line schepen meeging.
Toen Amerika de emigratie terugschroefde en de kandidaten strenger controleerden, verstrengden ook de keuringen in Antwerpen. Omdat de Duitsers de gebouwen tijdens de bezetting leegroofden, bouwde de Red Star Line na de Eerste Wereldoorlog een nieuw gebouw op aan de Rijnkaai waar 3de klasse passagiers in een gescheiden circuit voor mannen en vrouwen net voor de afvaart werden ontsmet, medisch gekeurd en administratief gecontroleerd.
Nieuwe invulling
Verstrengde Amerikaanse immigratiewetten en vooral de slechte economische toestand in Amerika tussen beide wereldoorlogen zorgden ervoor dat de rederij Red Star Line in 1934 failliet ging. De gebouwen aan de Rijnkaai werden nog gebruikt als aanwervingslokaal voor scheepsherstellers, wagenpark, expeditielokaal voor kleding en repetitieruimte voor een toneelvereniging. Daarna stonden ze leeg tot de stad ze kocht en er een museum inrichtte waar het verhaal van de migratie vroeger en nu wordt verteld.
Tweede leven
Het Amerikaanse architectenbureau Beyer Blinder en Belle Architects and planners restaureerde de oude RSL-gebouwen voor deze nieuwe functie. Van de vroege jaren 1920 tot 1934 was de hoge schoorsteen van de Red Star Linegebouwen een oriëntatiepunt voor de duizenden passagiers die hun weg zochten van het Centraal Station naar de Scheldekaaien. Tijdens de restauratiewerken werd een nieuwe toren gebouwd. Die verbindt het Red Star Line Museum met het water en de plek aan de kade waar de schepen vertrokken. De uitkijktoren weerspiegelt de ervaring en de emoties van de reizigers die vanop de torenhoge oceaanstomers van de Red Star Line uitkeken over Antwerpen.
Geschikt voor slechthorenden/doven
Toegankelijk voor rolstoelgebruikers
10 tot 17 uur
Red Star Line Museum, Montevideostraat 3, 2000 Antwerpen
Wat is er te doen?
Controle aan de kade
De schepen van de rederij vertrokken vanaf de Rijnkaai. Voor hun vertrek ondergingen 3de klasse passagiers een medische controle. In het begin gebeurde dit in weer en wind onder de hangars op de kade. Na klachten over de gebrekkige accommodatie voor migranten richtte de maatschappij in 1894 op de hoek van de Rijnkaai en de Montevideostraat een eenvoudig pakhuis op voor de medische keuring en de afhandeling van de bagage. In 1912 bouwde de stad een aanpalende douaneloods voor de cargo die met de Red Star Line schepen meeging.
Toen Amerika de emigratie terugschroefde en de kandidaten strenger controleerden, verstrengden ook de keuringen in Antwerpen. Omdat de Duitsers de gebouwen tijdens de bezetting leegroofden, bouwde de Red Star Line na de Eerste Wereldoorlog een nieuw gebouw op aan de Rijnkaai waar 3de klasse passagiers in een gescheiden circuit voor mannen en vrouwen net voor de afvaart werden ontsmet, medisch gekeurd en administratief gecontroleerd.
Nieuwe invulling
Verstrengde Amerikaanse immigratiewetten en vooral de slechte economische toestand in Amerika tussen beide wereldoorlogen zorgden ervoor dat de rederij Red Star Line in 1934 failliet ging. De gebouwen aan de Rijnkaai werden nog gebruikt als aanwervingslokaal voor scheepsherstellers, wagenpark, expeditielokaal voor kleding en repetitieruimte voor een toneelvereniging. Daarna stonden ze leeg tot de stad ze kocht en er een museum inrichtte waar het verhaal van de migratie vroeger en nu wordt verteld.
Tweede leven
Het Amerikaanse architectenbureau Beyer Blinder en Belle Architects and planners restaureerde de oude RSL-gebouwen voor deze nieuwe functie. Van de vroege jaren 1920 tot 1934 was de hoge schoorsteen van de Red Star Linegebouwen een oriëntatiepunt voor de duizenden passagiers die hun weg zochten van het Centraal Station naar de Scheldekaaien. Tijdens de restauratiewerken werd een nieuwe toren gebouwd. Die verbindt het Red Star Line Museum met het water en de plek aan de kade waar de schepen vertrokken. De uitkijktoren weerspiegelt de ervaring en de emoties van de reizigers die vanop de torenhoge oceaanstomers van de Red Star Line uitkeken over Antwerpen.
Miljoenen mensen, één droom
In de 19de eeuw was de Antwerpse haven een van de belangrijkste vertrekpunten voor migranten. De rederij Red Star Line vervoerde tussen 1872 en 1934 ongeveer 2 miljoen passagiers van Europa naar Amerika en Canada.
©Lucid
Geschikt voor slechthorenden/doven
Toegankelijk voor rolstoelgebruikers
Expo: Een gewilde vluchteling – Einstein en de Red Star Line
Als wereldberoemde wetenschapper reisde Albert Einstein meermaals met de schepen van de Red Star Line rederij. De expo toont unieke objecten met onder meer de originele passagierslijst met Einstein op het schip ‘de Belgenland’, foto’s van fotografe Germaine Van Parys van Einstein aan de Rijnkaai in Antwerpen, een foto van Einstein met James Ensor,... Verder ontdek je ook de nauwe banden tussen Albert Einstein en Antwerpen, België en de Red Star Line. Op welke schepen van de Red Star Line reisde hij en hoe zag zijn kajuit eruit? In welke Antwerpse hotels verbleef hij en hoe verscheen hij in de Antwerpse pers? Einstein verbleef ook even in het Mortselse kasteel Cantecroy, hoe was het daar? En wat vond Einstein eigenlijk van de Verenigde Staten?
Tip: Bezoek de expo met de audiogids van het Geluidshuis. Dit hoorspel dompelt je onder in het vluchtverhaal van Einstein. Een niet te missen ervaring.
Open: 10 tot 17 uur
10 tot 17 uur
Red Star Line Museum, Montevideostraat 3, 2000 Antwerpen
Wat is er te doen?
Geraak je er niet met de fiets of te voet?
Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt. Na je bezoek aan het Red Star Line kan je met de toeristentram verder rijden naar de Droogdokkensite of het Havenhuis. Voor het Havenhuis moet je wel reserveren.
Rondleiding - betalend
Je kan ook aansluiten op een betalend programma in het kader van Albert Einstein. Info en inschrijven via www.redstarline.be