©Lucid

Geraak je er niet met de fiets of te voet?

Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt en afstappen aan het Red Star Line Museum. Van daar is het nog 300m.

Op Open Monumentendag worden enkele van de meest markante kranen opengesteld. Wie geen hoogtevrees heeft, kan mee naar boven om naar het verhaal van een kraandrijver te luisteren. Wie liever beneden blijft, krijgt daar tekst en uitleg over de collectie en de werking van de kranen. Kinderen vanaf 140cm mogen onder begeleiding van een volwassene de kranen beklimmen. 

Open: 10 tot 18 uur

Eerste Antwerpse havenkraan

In een tekst van 1263 is er voor het eerst sprake van een kraan in de Antwerpse haven. Het stadsbestuur stelde het werktuig ter beschikking van de handel. Het houten gevaarte was voorzien van 2 tredmolens, waarin telkens 2 mannen liepen om de kraan aan te drijven. Op die manier kon men 5 ton tillen. In de Gouden Eeuw stonden er op een bepaald moment 4 tredkranen, waarvan het laatste exemplaar dienstdeed tot 1811.

Offline: This content can only be displayed when online.

Evolutie van de hijswerktuigen

Mankracht was eeuwenlang nodig voor de aandrijving van kranen. Het ontwerp van hijswerktuigen en de aandrijving evolueerde vanaf de industriële revolutie razendsnel: ijzeren kranen vervingen de houten exemplaren en mankracht werd vervangen door stoom, waterdruk en uiteindelijk elektriciteit. De toename van het aantal stoomschepen rond de eeuwwisseling werkte de evolutie in de hand. Ze hadden minder matrozen aan boord dan zeilschepen en er was dus minder mankracht voor het laden en lossen van de vracht. Tussen 1880 en 1912 steeg het aantal kranen in de Antwerpse haven van 17 tot 300. 20 jaar later waren er al 595 kranen, waarvan de helft elektrisch aangedreven. Het indrukwekkend kranenpark was nodig om de stijgende tonnages in de groeiende haven te verwerken.

Museumstuk

De laatste hydraulische kranen in de Antwerpse haven werden in 1975 buiten gebruik gesteld. Op 5 juli 1974 besliste het college van burgemeester en schepenen van Antwerpen om bij de verschroting van de uit dienst genomen stedelijke havenkranen minstens een representatief exemplaar per reeks te behouden en over te dragen aan het Nationaal Scheepvaart Museum, vandaag ondergebracht in het MAS. De collectie van het MAS bevat nu 18 historische havenkranen en is daarmee een van de grootste en meest diverse verzamelingen ter wereld. De 14 elektrische kranen zijn in chronologische volgorde opgesteld op de Rijnkaai.

Havenkranen

10 tot 18 uur

Havenkranen, ter hoogte van Rijnkaai 20, 2000 Antwerpen

  

Wat is er te doen?

Evolutie van de hijswerktuigen

Mankracht was eeuwenlang nodig voor de aandrijving van kranen. Het ontwerp van hijswerktuigen en de aandrijving evolueerde vanaf de industriële revolutie razendsnel: ijzeren kranen vervingen de houten exemplaren en mankracht werd vervangen door stoom, waterdruk en uiteindelijk elektriciteit. De toename van het aantal stoomschepen rond de eeuwwisseling werkte de evolutie in de hand. Ze hadden minder matrozen aan boord dan zeilschepen en er was dus minder mankracht voor het laden en lossen van de vracht. Tussen 1880 en 1912 steeg het aantal kranen in de Antwerpse haven van 17 tot 300. 20 jaar later waren er al 595 kranen, waarvan de helft elektrisch aangedreven. Het indrukwekkend kranenpark was nodig om de stijgende tonnages in de groeiende haven te verwerken.

Museumstuk

De laatste hydraulische kranen in de Antwerpse haven werden in 1975 buiten gebruik gesteld. Op 5 juli 1974 besliste het college van burgemeester en schepenen van Antwerpen om bij de verschroting van de uit dienst genomen stedelijke havenkranen minstens een representatief exemplaar per reeks te behouden en over te dragen aan het Nationaal Scheepvaart Museum, vandaag ondergebracht in het MAS. De collectie van het MAS bevat nu 18 historische havenkranen en is daarmee een van de grootste en meest diverse verzamelingen ter wereld. De 14 elektrische kranen zijn in chronologische volgorde opgesteld op de Rijnkaai.

Offline: This content can only be displayed when online.

Eerste Antwerpse havenkraan

In een tekst van 1263 is er voor het eerst sprake van een kraan in de Antwerpse haven. Het stadsbestuur stelde het werktuig ter beschikking van de handel. Het houten gevaarte was voorzien van 2 tredmolens, waarin telkens 2 mannen liepen om de kraan aan te drijven. Op die manier kon men 5 ton tillen. In de Gouden Eeuw stonden er op een bepaald moment 4 tredkranen, waarvan het laatste exemplaar dienstdeed tot 1811.

Op Open Monumentendag worden enkele van de meest markante kranen opengesteld. Wie geen hoogtevrees heeft, kan mee naar boven om naar het verhaal van een kraandrijver te luisteren. Wie liever beneden blijft, krijgt daar tekst en uitleg over de collectie en de werking van de kranen. Kinderen vanaf 140cm mogen onder begeleiding van een volwassene de kranen beklimmen. 

Open: 10 tot 18 uur

Geraak je er niet met de fiets of te voet?

Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt en afstappen aan het Red Star Line Museum. Van daar is het nog 300m.

Havenkranen

10 tot 18 uur

Havenkranen, ter hoogte van Rijnkaai 20, 2000 Antwerpen

  

©Lucid

Wat is er te doen?

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm