©Lucid

Geraak je er niet te voet of met de fiets? 

Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt of aan het Red Star Line Museum en afstappen aan het Havenhuis. Of je kan meevaren met een bootje tot aan de Droogdokkensite. Dan is het nog 400m. Opstappen doe je aan het MAS of ter hoogte van het Schengenplein. 

De ondergrondse parking van het Havenhuis staat ter beschikking voor dit bezoek. Als deze volzet is, kunnen omliggende straten gebruikt worden.

Port of Antwerp-Bruges nodigt je uit voor een unieke rondleiding in het Havenhuis

Terwijl je door dit hedendaagse monument wandelt, ontdek je hoe de haven rond het Havenhuis er 100 jaar geleden uitzag.

Start: tussen 10 en 15 uur start elk kwartier een rondleiding

Duur: 60 minuten

Van brandweerkazerne tot Havenhuis

In 1912 voltooide Alexis Van Mechelen zijn ontwerp voor een nieuwe brandweerkazerne voor het havengebied. Het neotraditionele complex bestond uit 4 vleugels rond een binnenkoer en was geïnspireerd op het 16de-eeuwse Hanzahuis aan het Bonapartedok, dat in 1893 afbrandde. De oorlogsomstandigheden bemoeilijkten de aankoop en het transport van bouwmaterialen. Daardoor kon het pas in 1922 afgewerkt worden, onder leiding van Emile Van Averbeke. 

De geplande toren aan de zuidzijde werd slechts tot op halve hoogte gerealiseerd. Hij diende voor het drogen van de brandslangen en voor ladderoefeningen. De wagenzaal, een seinkamer en de magazijnen waren ingericht op het gelijkvloers. Op de verdiepingen bevonden zich de woonmodules voor de (onder)officieren en de slaapzalen, want het volledige brandweerkorps woonde in de kazerne. Toen daar een einde aan kwam, werd in 1953 beslist om de verdiepingen om te vormen tot kantoren voor de technische dienst van het Havenbedrijf en de brandweer.

Offline: This content can only be displayed when online.

Zaha Hadid

In 2009 opende er een nieuwe brandweerkazerne aan de Noorderlaan. Tegelijkertijd besliste het Havenbedrijf om al haar diensten te centraliseren op een locatie. Daarvoor zou de voormalige brandweerkazerne gerestaureerd worden en uitgebreid met een nieuwbouw. Zaha Hadid Architects won de ontwerpwedstrijd voor het project.

Een nieuwe landmark in het noorden

De buitengevels en bedaking van de oorspronkelijke kazerne bleven ongewijzigd. Door de installatie van een glazen koepel doet de vroegere binnenplaats vandaag dienst als receptie van het Havenhuis. Het volume van de nieuwbouw wordt boven de brandweerkazerne opgetild. De vorm refereert naar een schip en wijst in de richting van de Schelde. De gevels zijn bekleed met gefacetteerde driehoekige glazen panelen. De golvende structuur bootst het water na.

De draagstructuur van de nieuwbouw bevindt zich ten zuiden van het gebouw en op de binnenkoer. In de kokers zit de verticale circulatie verwerkt. Het torentje van de oude brandweerkazerne is voorzien van een glazen liftkoker die het bestaande gebouw met de nieuwbouw verbindt.

In 2016 verhuisde het Havenbedrijf naar haar nieuwe locatie. Het indrukwekkende geheel aan de rand van het havengebied markeert de status van Antwerpen als wereldhaven.

Havenhuis

Enkel toegankelijk met gids, na inschrijving

Havenhuis, Zaha Hadidplein 1, 2030 Antwerpen

  

Wat is er te doen?

Zaha Hadid

In 2009 opende er een nieuwe brandweerkazerne aan de Noorderlaan. Tegelijkertijd besliste het Havenbedrijf om al haar diensten te centraliseren op een locatie. Daarvoor zou de voormalige brandweerkazerne gerestaureerd worden en uitgebreid met een nieuwbouw. Zaha Hadid Architects won de ontwerpwedstrijd voor het project.

Een nieuwe landmark in het noorden

De buitengevels en bedaking van de oorspronkelijke kazerne bleven ongewijzigd. Door de installatie van een glazen koepel doet de vroegere binnenplaats vandaag dienst als receptie van het Havenhuis. Het volume van de nieuwbouw wordt boven de brandweerkazerne opgetild. De vorm refereert naar een schip en wijst in de richting van de Schelde. De gevels zijn bekleed met gefacetteerde driehoekige glazen panelen. De golvende structuur bootst het water na.

De draagstructuur van de nieuwbouw bevindt zich ten zuiden van het gebouw en op de binnenkoer. In de kokers zit de verticale circulatie verwerkt. Het torentje van de oude brandweerkazerne is voorzien van een glazen liftkoker die het bestaande gebouw met de nieuwbouw verbindt.

In 2016 verhuisde het Havenbedrijf naar haar nieuwe locatie. Het indrukwekkende geheel aan de rand van het havengebied markeert de status van Antwerpen als wereldhaven.

Geraak je er niet te voet of met de fiets? 

Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt of aan het Red Star Line Museum en afstappen aan het Havenhuis. Of je kan meevaren met een bootje tot aan de Droogdokkensite. Dan is het nog 400m. Opstappen doe je aan het MAS of ter hoogte van het Schengenplein. 

De ondergrondse parking van het Havenhuis staat ter beschikking voor dit bezoek. Als deze volzet is, kunnen omliggende straten gebruikt worden.

Wat is er te doen?

Port of Antwerp-Bruges nodigt je uit voor een unieke rondleiding in het Havenhuis

Terwijl je door dit hedendaagse monument wandelt, ontdek je hoe de haven rond het Havenhuis er 100 jaar geleden uitzag.

Start: tussen 10 en 15 uur start elk kwartier een rondleiding

Duur: 60 minuten

Havenhuis, Zaha Hadidplein 1, 2030 Antwerpen

  

Enkel toegankelijk met gids, na inschrijving

Havenhuis

©Lucid

Offline: This content can only be displayed when online.

Van brandweerkazerne tot Havenhuis

In 1912 voltooide Alexis Van Mechelen zijn ontwerp voor een nieuwe brandweerkazerne voor het havengebied. Het neotraditionele complex bestond uit 4 vleugels rond een binnenkoer en was geïnspireerd op het 16de-eeuwse Hanzahuis aan het Bonapartedok, dat in 1893 afbrandde. De oorlogsomstandigheden bemoeilijkten de aankoop en het transport van bouwmaterialen. Daardoor kon het pas in 1922 afgewerkt worden, onder leiding van Emile Van Averbeke. 

De geplande toren aan de zuidzijde werd slechts tot op halve hoogte gerealiseerd. Hij diende voor het drogen van de brandslangen en voor ladderoefeningen. De wagenzaal, een seinkamer en de magazijnen waren ingericht op het gelijkvloers. Op de verdiepingen bevonden zich de woonmodules voor de (onder)officieren en de slaapzalen, want het volledige brandweerkorps woonde in de kazerne. Toen daar een einde aan kwam, werd in 1953 beslist om de verdiepingen om te vormen tot kantoren voor de technische dienst van het Havenbedrijf en de brandweer.

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm