©Lucid

De Ouderhoek is beschermd varend erfgoed en wordt momenteel gerestaureerd. Zowel de houten romp als de bovenkant van het schip, inclusief interieur, worden volledig gerestaureerd. Hierdoor wordt een stukje maritieme geschiedenis en cultureel erfgoed behouden. Restaurateur Wim Mendelts, een expert op het gebied van maritieme restauratie, vertelt je meer over de restauratie.

Start: tussen 12 tot 18 uur start elk half uur een rondleiding, enkel na inschrijving

Houten rondbodem

De Ouderhoek is gebouwd op een scheepswerf in Ouder-Amstel Nederland. Het is een houten rondbodem, een schip met een ronde romp. Plat- en rondbodems zijn eeuwenoude scheepstypes. Vanwege hun beperkte diepgang waren ze zeer geschikt voor het bevaren van de rivierdelta’s van de Schelde, de Rijn en de Waddenzee. Naast hun rompvorm zijn de zijzwaarden zeer typerend. Bij een gebrek aan een diepstekende kiel moesten ze zijwaartse drift tegengaan.

Offline: This content can only be displayed when online.

Van werkschip naar plezierboot

Plat- en rondbodems waren aanvankelijk werkschepen die gebruikt werden voor visserij en transport. Vanaf de 17de eeuw gebruikte de hogere klasse in Nederland ze ook voor de pleziervaart. De hoogdagen van de plat- en rondbodems liepen af tussen 1900 en 1930. Ze werden vervangen door gemotoriseerde metalen schepen. Veel scheepstypes, waaronder de pleit, de schuit en de otter gingen verloren. De democratisering van de yachting als vrijetijdsbesteding vanaf de jaren 1960 betekende de redding voor een aantal plat- en rondbodems. De zeileigenschappen zijn minder sterk dan bij scherpe jachten, maar ze zijn ruim, ademen traditie uit en zijn zeer stabiel. Met hun mooie volle vormen en sierlijk lijnenspel, grote zijzwaarden en krachtig zeilplan vormen ze een aantrekkelijk onderdeel van het varend erfgoed.

Terug naar het bouwjaar

De ‘Ouderhoek’ is in 1914 als zeiljacht gebouwd in opdracht van de heer Blijdenstein, een textielhandelaar. Hij vernoemde het schip naar zijn familielandhuis aan de oevers van de rivier de Vecht. De bestemming als jacht verklaart het rijkelijke interieur met houtsnijwerk, een ontwerp van de Nederlandse kunstenaar Carel Adolph Lion Cachet (1864-1945). In 1951 kreeg het schip een motor ingebouwd. De Ouderhoek is de laatste varende houten poon ter wereld. 

Op 4 januari 2017 zonk het schip in het Bonapartedok. Het werd geborgen en is momenteel in restauratie in een loods op Linkeroever. De restaurateur gaat zo veel mogelijk terug naar de toestand van 1914, het bouwjaar van het jacht. Hiervoor gebruikt hij de oorspronkelijke bouwtekeningen.

Houten schip Ouderhoek

Toegankelijk voor rolstoelgebruikers

Enkel toegankelijk met gids, na inschrijving

Loods S.R.N.A., Beatrijslaan 29, 2050 Antwerpen

  

Wat is er te doen?

Wat is er te doen?

Van werkschip naar plezierboot

Plat- en rondbodems waren aanvankelijk werkschepen die gebruikt werden voor visserij en transport. Vanaf de 17de eeuw gebruikte de hogere klasse in Nederland ze ook voor de pleziervaart. De hoogdagen van de plat- en rondbodems liepen af tussen 1900 en 1930. Ze werden vervangen door gemotoriseerde metalen schepen. Veel scheepstypes, waaronder de pleit, de schuit en de otter gingen verloren. De democratisering van de yachting als vrijetijdsbesteding vanaf de jaren 1960 betekende de redding voor een aantal plat- en rondbodems. De zeileigenschappen zijn minder sterk dan bij scherpe jachten, maar ze zijn ruim, ademen traditie uit en zijn zeer stabiel. Met hun mooie volle vormen en sierlijk lijnenspel, grote zijzwaarden en krachtig zeilplan vormen ze een aantrekkelijk onderdeel van het varend erfgoed.

Terug naar het bouwjaar

De ‘Ouderhoek’ is in 1914 als zeiljacht gebouwd in opdracht van de heer Blijdenstein, een textielhandelaar. Hij vernoemde het schip naar zijn familielandhuis aan de oevers van de rivier de Vecht. De bestemming als jacht verklaart het rijkelijke interieur met houtsnijwerk, een ontwerp van de Nederlandse kunstenaar Carel Adolph Lion Cachet (1864-1945). In 1951 kreeg het schip een motor ingebouwd. De Ouderhoek is de laatste varende houten poon ter wereld. 

Op 4 januari 2017 zonk het schip in het Bonapartedok. Het werd geborgen en is momenteel in restauratie in een loods op Linkeroever. De restaurateur gaat zo veel mogelijk terug naar de toestand van 1914, het bouwjaar van het jacht. Hiervoor gebruikt hij de oorspronkelijke bouwtekeningen.

Toegankelijk voor rolstoelgebruikers

Enkel toegankelijk met gids, na inschrijving

©Lucid

Loods S.R.N.A., Beatrijslaan 29, 2050 Antwerpen

  

De Ouderhoek is beschermd varend erfgoed en wordt momenteel gerestaureerd. Zowel de houten romp als de bovenkant van het schip, inclusief interieur, worden volledig gerestaureerd. Hierdoor wordt een stukje maritieme geschiedenis en cultureel erfgoed behouden. Restaurateur Wim Mendelts, een expert op het gebied van maritieme restauratie, vertelt je meer over de restauratie.

Start: tussen 12 tot 18 uur start elk half uur een rondleiding, enkel na inschrijving

Houten schip Ouderhoek
Offline: This content can only be displayed when online.

Houten rondbodem

De Ouderhoek is gebouwd op een scheepswerf in Ouder-Amstel Nederland. Het is een houten rondbodem, een schip met een ronde romp. Plat- en rondbodems zijn eeuwenoude scheepstypes. Vanwege hun beperkte diepgang waren ze zeer geschikt voor het bevaren van de rivierdelta’s van de Schelde, de Rijn en de Waddenzee. Naast hun rompvorm zijn de zijzwaarden zeer typerend. Bij een gebrek aan een diepstekende kiel moesten ze zijwaartse drift tegengaan.

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm