©Lucid
Zin om naar de volgende locatie te varen?
Je kan meevaren met een bootje. Opstappen doe je aan het MAS. Je kan afstappen ter hoogte van het Schengenplein (Antwerpse Brouw Compagnie en LaRiva) of aan de Droogdokkensite.
De eigenaar van het schip geeft op de kade een kort woordje uitleg over de schepen. Daarna kan je in kleine groepjes een kijkje nemen aan boord. Je hoeft niet te reserveren om de schepen te bezoeken. Mogelijk moet je wel even wachten. De schepen zijn moeilijk toegankelijk voor personen die slecht te been zijn.
Open: 14 tot 18 uur
Houten plat- en rondbodems
De Hannus is een tjalk. Dit scheepstype behoort tot de categorie van de platbodems, een benaming die verwijst naar de rompvorm. Deze schepen hadden nagenoeg geen kiel . De typische houten zwaarden moesten zijwaartse drift tegengaan. Platbodems hebben weinig diepgang, waardoor ze zeer geschikt waren voor de ondiepe rivierdelta’s van de Schelde, de Rijn en de Waddenzee. Bij laag tij konden de schepen gewoon op de bodem zakken zonder daarbij schade op te lopen.
Van werktuig naar pleziervaart
Platbodems werden gebruikt voor de beurtvaart, onder andere tussen Antwerpen, Boom, Brussel en Temse, maar ze werden vooral ingezet in de visserij en als vrachtschip. Tot het eerste kwart van de 20ste eeuw waren ze vaak te zien in het Scheldebekken. Het einde van de zeilvisserij en de introductie van staal, de stoommachine en dieselmotoren betekenden het einde van de houten plat- en rondbodems. De democratisering van de yachting was de redding voor een aantal van deze schepen.
De Hannus is in Nederland gebouwd en is meer dan 130 jaar oud. Het schip werd gebruikt voor het transport van kolen, aardappelen, bier en andere vracht. In de jaren 1950 werd het omgebouwd voor de pleziervaart. Het kreeg een motor en in het ruim zijn er hutten voor 26 slapers ingericht. Vandaag kan men hier niet enkel overnachten, je kan er ook een rondvaart in de haven of een dagtocht op de Schelde mee maken.
Auwe Neel
Het schip dat naast de Hannus ligt aangemeerd, is de ‘Auwe Neel’, een benaming voor een oude vrouw die veel praat. Het schip dateert uit 1910 en is in Nederland gebouwd. Het is een binnenklipper, eveneens een type platbodem. De voorsteven doet denken aan die van een clipper, een snel zeilschip met meerdere masten. Net als de Hannus kreeg het schip in de jaren 1950 een motor en kajuiten in het ruim.
14 tot 18 uur
Slaapschepen Hannus en Auwe Neel, Willemdok , 2000 Antwerpen (ter hoogte van Napoleonkaai 7)
Wat is er te doen?
Wat is er te doen?
Van werktuig naar pleziervaart
Platbodems werden gebruikt voor de beurtvaart, onder andere tussen Antwerpen, Boom, Brussel en Temse, maar ze werden vooral ingezet in de visserij en als vrachtschip. Tot het eerste kwart van de 20ste eeuw waren ze vaak te zien in het Scheldebekken. Het einde van de zeilvisserij en de introductie van staal, de stoommachine en dieselmotoren betekenden het einde van de houten plat- en rondbodems. De democratisering van de yachting was de redding voor een aantal van deze schepen.
De Hannus is in Nederland gebouwd en is meer dan 130 jaar oud. Het schip werd gebruikt voor het transport van kolen, aardappelen, bier en andere vracht. In de jaren 1950 werd het omgebouwd voor de pleziervaart. Het kreeg een motor en in het ruim zijn er hutten voor 26 slapers ingericht. Vandaag kan men hier niet enkel overnachten, je kan er ook een rondvaart in de haven of een dagtocht op de Schelde mee maken.
Auwe Neel
Het schip dat naast de Hannus ligt aangemeerd, is de ‘Auwe Neel’, een benaming voor een oude vrouw die veel praat. Het schip dateert uit 1910 en is in Nederland gebouwd. Het is een binnenklipper, eveneens een type platbodem. De voorsteven doet denken aan die van een clipper, een snel zeilschip met meerdere masten. Net als de Hannus kreeg het schip in de jaren 1950 een motor en kajuiten in het ruim.
Houten plat- en rondbodems
De Hannus is een tjalk. Dit scheepstype behoort tot de categorie van de platbodems, een benaming die verwijst naar de rompvorm. Deze schepen hadden nagenoeg geen kiel . De typische houten zwaarden moesten zijwaartse drift tegengaan. Platbodems hebben weinig diepgang, waardoor ze zeer geschikt waren voor de ondiepe rivierdelta’s van de Schelde, de Rijn en de Waddenzee. Bij laag tij konden de schepen gewoon op de bodem zakken zonder daarbij schade op te lopen.
©Lucid
Zin om naar de volgende locatie te varen?
Je kan meevaren met een bootje. Opstappen doe je aan het MAS. Je kan afstappen ter hoogte van het Schengenplein (Antwerpse Brouw Compagnie en LaRiva) of aan de Droogdokkensite.
De eigenaar van het schip geeft op de kade een kort woordje uitleg over de schepen. Daarna kan je in kleine groepjes een kijkje nemen aan boord. Je hoeft niet te reserveren om de schepen te bezoeken. Mogelijk moet je wel even wachten. De schepen zijn moeilijk toegankelijk voor personen die slecht te been zijn.
Open: 14 tot 18 uur
14 tot 18 uur
Slaapschepen Hannus en Auwe Neel, Willemdok , 2000 Antwerpen (ter hoogte van Napoleonkaai 7)