Gerelateerde locaties

©Lucid

Geraak je er niet met de fiets of te voet?

Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt of aan het Red Star Line Museum. Of je kan meevaren met een bootje. Opstappen doe je aan het MAS of ter hoogte van het Schengenplein.

Aan de Royerssluis (Oosterweelsteenweg 3, 2000 Antwerpen) is een gratis onbewaakte parking. Deze is open van 10 tot 18 uur en ligt op 800m van de Droogdokkensite.

Aan boord van de laatste intacte houten mijnenveger krijg je een uitgebreide uitleg over mijnenvegen in de jaren 1960-1970-1980, het leven aan boord en de restauratie van het schip.

Open: 10 tot 18 uur

Mijnenveger

Na de Tweede Wereldoorlog werden schepen ingezet om mijnen in de zee en grote rivieren te verwijderen. De intensieve opruimactie leidde ertoe dat aan de kust en in Antwerpen sterk geïnvesteerd werd in schepen en manschappen voor het vegen van mijnen. België verwierf een wereldwijde reputatie op het vlak van de ontmijning en nam daardoor tijdens de Koude Oorlog een leidende rol op bij de NAVO. 

In het kader van de hulpplannen voor de Europese economie in de jaren 1950 werd onder Amerikaanse licentie een reeks schepen gebouwd voor de Belgische Zeemacht. Van de 16 ondiepwatermijnenvegers, die bij Mercantile Yards in Kruibeke gebouwd werden, is de M477 Oudenaarde het best bewaarde exemplaar wereldwijd. Ook de uitrusting van het schip is nog grotendeels aanwezig. De M477 Oudenaarde werd ingezet voor het mijnenvrij maken van de Belgische kust en de Westerschelde.

Offline: This content can only be displayed when online.

Indeling

Vanwege hun functie was de romp van mijnenvegers volledig van hout. De huid van het schip bestaat uit 3 lagen. De extra laag op het onderwaterschip moet de stevigheid onder water garanderen in geval van een ontploffing in de nabijheid. De uitrusting bestaat volledig van non-ferro metaalsoorten.

Benedendeks bevonden zich het matrozenverblijf en keuken. Ondiepwatermijnenvegers werden bediend door een 14-koppige bemanning waarvan 2 officieren, 4 onderofficieren en 8 dienstplichtigen of beroepsvrijwilligers. Benedendeks bevonden zich verder een machinekamer met mijnveegmotor, een machinekamer met 2 generators en 2 voorstuwingsmotoren en een bootcontrole. 

Bovendeks bevonden zich naast de commandobrug met besturingsapparaten en de navigatie- en kaartenkamer ook de toestellen voor het detoneren van verschillende soorten mijnen (magnetische, akoestische en mechanische) en het werktuig om deze apparaten te vieren en op te halen. Als laatste compartiment vinden we de bootsmanstore waar alle verven, mijnveegtuig en touwwerk zich bevinden. 

Herwaardering

In 1987 werd de M477 Oudenaarde gedeclasseerd en in bruikleen gegeven aan het Nationaal Scheepvaartmuseum. In 2019 besliste het college om de gebruikersovereenkomst stop te zetten. 2 jaar later besloot Defensie om het schip in eigendom te geven van de stichting Maritiem Patrimonium/Patrimoine Maritime, die zich actief inzet voor het behoud en de herwaardering van erfgoedschepen.

Mijnenveger Oudenaarde M477

10 tot 18 uur

Mijnenveger Oudenaarde M477, Droogdokkensite, Droogdokkenweg, 2030 Antwerpen

  

Wat is er te doen?

Wat is er te doen?

Gerelateerde locaties

Indeling

Vanwege hun functie was de romp van mijnenvegers volledig van hout. De huid van het schip bestaat uit 3 lagen. De extra laag op het onderwaterschip moet de stevigheid onder water garanderen in geval van een ontploffing in de nabijheid. De uitrusting bestaat volledig van non-ferro metaalsoorten.

Benedendeks bevonden zich het matrozenverblijf en keuken. Ondiepwatermijnenvegers werden bediend door een 14-koppige bemanning waarvan 2 officieren, 4 onderofficieren en 8 dienstplichtigen of beroepsvrijwilligers. Benedendeks bevonden zich verder een machinekamer met mijnveegmotor, een machinekamer met 2 generators en 2 voorstuwingsmotoren en een bootcontrole. 

Bovendeks bevonden zich naast de commandobrug met besturingsapparaten en de navigatie- en kaartenkamer ook de toestellen voor het detoneren van verschillende soorten mijnen (magnetische, akoestische en mechanische) en het werktuig om deze apparaten te vieren en op te halen. Als laatste compartiment vinden we de bootsmanstore waar alle verven, mijnveegtuig en touwwerk zich bevinden. 

Herwaardering

In 1987 werd de M477 Oudenaarde gedeclasseerd en in bruikleen gegeven aan het Nationaal Scheepvaartmuseum. In 2019 besliste het college om de gebruikersovereenkomst stop te zetten. 2 jaar later besloot Defensie om het schip in eigendom te geven van de stichting Maritiem Patrimonium/Patrimoine Maritime, die zich actief inzet voor het behoud en de herwaardering van erfgoedschepen.

Offline: This content can only be displayed when online.

Mijnenveger

Na de Tweede Wereldoorlog werden schepen ingezet om mijnen in de zee en grote rivieren te verwijderen. De intensieve opruimactie leidde ertoe dat aan de kust en in Antwerpen sterk geïnvesteerd werd in schepen en manschappen voor het vegen van mijnen. België verwierf een wereldwijde reputatie op het vlak van de ontmijning en nam daardoor tijdens de Koude Oorlog een leidende rol op bij de NAVO. 

In het kader van de hulpplannen voor de Europese economie in de jaren 1950 werd onder Amerikaanse licentie een reeks schepen gebouwd voor de Belgische Zeemacht. Van de 16 ondiepwatermijnenvegers, die bij Mercantile Yards in Kruibeke gebouwd werden, is de M477 Oudenaarde het best bewaarde exemplaar wereldwijd. Ook de uitrusting van het schip is nog grotendeels aanwezig. De M477 Oudenaarde werd ingezet voor het mijnenvrij maken van de Belgische kust en de Westerschelde.

©Lucid

Geraak je er niet met de fiets of te voet?

Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt of aan het Red Star Line Museum. Of je kan meevaren met een bootje. Opstappen doe je aan het MAS of ter hoogte van het Schengenplein.

Aan de Royerssluis (Oosterweelsteenweg 3, 2000 Antwerpen) is een gratis onbewaakte parking. Deze is open van 10 tot 18 uur en ligt op 800m van de Droogdokkensite.

Aan boord van de laatste intacte houten mijnenveger krijg je een uitgebreide uitleg over mijnenvegen in de jaren 1960-1970-1980, het leven aan boord en de restauratie van het schip.

Open: 10 tot 18 uur

10 tot 18 uur

Mijnenveger Oudenaarde M477, Droogdokkensite, Droogdokkenweg, 2030 Antwerpen

  

Mijnenveger Oudenaarde M477

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm