Gerelateerde locaties
©Lucid
Geraak je er niet met de fiets of te voet?
Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt of aan het Red Star Line Museum. Of je kan meevaren met een bootje. Opstappen doe je aan het MAS of ter hoogte van het Schengenplein.
Aan de Royerssluis (Oosterweelsteenweg 3, 2000 Antwerpen) is een gratis onbewaakte parking. Deze is open van 10 tot 18 uur en ligt op 800m van de Droogdokkensite.
Het Rijn- en Binnenvaartmuseum is opgericht met als doel het schippersleven zowel historisch, cultureel als sociaal in beeld te brengen. De 3 schipperswoningen op de aanwezige schepen zijn intact en geven een beeld van het familieleven tussen 1913 en 1959. Kom een kijkje nemen, de gidsen nemen je graag mee op sleeptouw.
Open: 10 tot 18 uur
Ontstaan
Door slooppremies en de crisis in de scheepvaartsector verdwenen in de jaren 1970 vele historische vaartuigen. Een paar vrijwilligers kochten enkele van deze schepen: de ‘Mon Désir, de ‘Liomar’ en de ‘Angèle’. Hierin richtten ze vzw Museum Rijn- en Binnenvaart op. Ze wilden niet enkel de schepen maar ook het familiaal en economisch leven van de binnenschippers tonen. Ze verzamelden foto’s, scheepsmodellen, plannen, scheepsuitrusting en schilderijen om in het ruim van de aangekochte vaartuigen tentoon te stellen.
De Mon Désir
De Mon Désir is een stalen sleepspits van rond 1913. Dit scheepstype werd tussen 1890 en 1970 gebruikt voor vrachtvervoer op onze kanalen. Eerst sleepten schippersfamilies, professionele bootslepers of lastdieren de schepen voort vanop het jaagpad naast het kanaal. Vanaf de jaren 1920 kregen deze vrachtschepen vaak een motor ingebouwd. Dat is bij dit schip nooit gebeurd, wat uitzonderlijk is. De ‘Mon Désir’ vervoerde bulkgoederen als graan en steenkool. Het is de meest compleet bewaarde sleepspits in Vlaanderen. De woonst is nog intact en de uitrusting van het dek is ook nog volledig.
De Angèle
De Angèle is een kleine stalen spits gebouwd in 1923. Dit type schip werd gebruikt op smalle vaarwegen zoals de Nete, Demer en Dijle. Het bracht landbouwgewassen (bieten, wortelen, aardappelen, granen en dergelijke) naar de voedingsindustrie. Het ruim is nu in gebruik als cafetaria van de vzw Museum Rijn- en Binnenvaart. De dekuitrusting en het schippersverblijf in het achteronder bleven bewaard. Het vooronder is zeer klein en ingericht als werkplaats met magazijn. De meeste van deze kleinere spitsen zijn omgevormd tot pleziervaartuig.
De Liomar
De Liomar is een gemotoriseerde stalen spits uit 1959. Het schip is volledig geklonken en was bedoeld voor het vervoer van vaste goederen. Het kon tot 100 ton water als ballast innemen voor het varen onder lage bruggen of bij abnormaal hoge waterstanden. De lieren en ankers van het schip zijn nog aanwezig. De bewaarde schipperswoning bevindt zich in het achterschip. De machinekamer zit onder de hoofdwoonst. Het ruim is afgedekt met zinken luiken en is gemakkelijk toegankelijk met een dubbele trap.
10 tot 18 uur
Rijn- en Binnenvaartmuseum, Dok 9, Droogdokkensite Droogdokkenweg, 2030 Antwerpen
Wat is er te doen?
Gerelateerde locaties
©Lucid
Geraak je er niet met de fiets of te voet?
Je kan de toeristentram nemen op de Grote Markt of aan het Red Star Line Museum. Of je kan meevaren met een bootje. Opstappen doe je aan het MAS of ter hoogte van het Schengenplein.
Aan de Royerssluis (Oosterweelsteenweg 3, 2000 Antwerpen) is een gratis onbewaakte parking. Deze is open van 10 tot 18 uur en ligt op 800m van de Droogdokkensite.
10 tot 18 uur
Rijn- en Binnenvaartmuseum, Dok 9, Droogdokkensite Droogdokkenweg, 2030 Antwerpen
De Mon Désir
De Mon Désir is een stalen sleepspits van rond 1913. Dit scheepstype werd tussen 1890 en 1970 gebruikt voor vrachtvervoer op onze kanalen. Eerst sleepten schippersfamilies, professionele bootslepers of lastdieren de schepen voort vanop het jaagpad naast het kanaal. Vanaf de jaren 1920 kregen deze vrachtschepen vaak een motor ingebouwd. Dat is bij dit schip nooit gebeurd, wat uitzonderlijk is. De ‘Mon Désir’ vervoerde bulkgoederen als graan en steenkool. Het is de meest compleet bewaarde sleepspits in Vlaanderen. De woonst is nog intact en de uitrusting van het dek is ook nog volledig.
De Angèle
De Angèle is een kleine stalen spits gebouwd in 1923. Dit type schip werd gebruikt op smalle vaarwegen zoals de Nete, Demer en Dijle. Het bracht landbouwgewassen (bieten, wortelen, aardappelen, granen en dergelijke) naar de voedingsindustrie. Het ruim is nu in gebruik als cafetaria van de vzw Museum Rijn- en Binnenvaart. De dekuitrusting en het schippersverblijf in het achteronder bleven bewaard. Het vooronder is zeer klein en ingericht als werkplaats met magazijn. De meeste van deze kleinere spitsen zijn omgevormd tot pleziervaartuig.
De Liomar
De Liomar is een gemotoriseerde stalen spits uit 1959. Het schip is volledig geklonken en was bedoeld voor het vervoer van vaste goederen. Het kon tot 100 ton water als ballast innemen voor het varen onder lage bruggen of bij abnormaal hoge waterstanden. De lieren en ankers van het schip zijn nog aanwezig. De bewaarde schipperswoning bevindt zich in het achterschip. De machinekamer zit onder de hoofdwoonst. Het ruim is afgedekt met zinken luiken en is gemakkelijk toegankelijk met een dubbele trap.
Ontstaan
Door slooppremies en de crisis in de scheepvaartsector verdwenen in de jaren 1970 vele historische vaartuigen. Een paar vrijwilligers kochten enkele van deze schepen: de ‘Mon Désir, de ‘Liomar’ en de ‘Angèle’. Hierin richtten ze vzw Museum Rijn- en Binnenvaart op. Ze wilden niet enkel de schepen maar ook het familiaal en economisch leven van de binnenschippers tonen. Ze verzamelden foto’s, scheepsmodellen, plannen, scheepsuitrusting en schilderijen om in het ruim van de aangekochte vaartuigen tentoon te stellen.
Wat is er te doen?
Het Rijn- en Binnenvaartmuseum is opgericht met als doel het schippersleven zowel historisch, cultureel als sociaal in beeld te brengen. De 3 schipperswoningen op de aanwezige schepen zijn intact en geven een beeld van het familieleven tussen 1913 en 1959. Kom een kijkje nemen, de gidsen nemen je graag mee op sleeptouw.
Open: 10 tot 18 uur