Het verhaal van AMUZ en de historische uitvoeringspraktijk wordt uit de doeken gedaan tijdens deze rondleiding, enkel na inschrijving.
Wat is er te doen in AMUZ?
Van kloosterkerk tot concertzaal
Wie goed zoekt, kan in het hart van Antwerpen, te midden van een van de drukste en hipste winkelstraten, nog een verborgen parel ontdekken: AMUZ. Het is een bijzondere locatie die mensen samenbrengt – iets wat in het DNA van het huis vervlochten zit. Eerst als kloosterkerk, opgericht in 1618, en nu als concertzaal voorzien van alle hedendaags comfort.
Beschermd monument
Wat nu de concertzaal is van AMUZ, was ooit de kloosterkerk van de augustijnen. De orde vestigde zich 400 jaar geleden in Antwerpen waar ze in de Everdijstraat het gebouw van een pas verhuisde brouwerij kreeg toegewezen. De kerk was het eerste grote bouwproject van het latere augustijnenklooster dat het hele gebied tussen de Everdijstraat, de Kammenstraat en de Oudaan zou innemen. De kerk werd tussen 1615 en 1618 opgetrokken onder leiding van Wenzel Coebergher, hofarchitect van de aartshertogen Albrecht en Isabella. Ze deed tot 1820 dienst als kloosterkerk, daarna werd ze omgevormd tot parochiekerk. De laatste misviering in de Sint-Augustinuskerk vond plaats in 1973. Wegens een te grote terugval van parochianen moest de kerkfabriek de deuren definitief sluiten. Door de originele altaarstukken van Rubens, Van Dyck en Jordaens werd de Sint-Augustinuskerk in 1939 erkend als beschermd monument. De stukken werden eind jaren ‘50 weggehaald als voorzorgsmaatregel bij de start van de werken aan de Politietoren. Sindsdien maken ze deel uit van de KMSKA-collectie.
Ontroerend erfgoed in AMUZ
Vandaag is de Sint-Augustinuskerk het kloppende hart van AMUZ. Voor de herbestemming in 2006 als concertzaal waren wel enkele aanpassingen nodig, die werden uitgevoerd met respect voor dit barokke monument. Een transformatie die nog steeds tot de verbeelding spreekt. In 2018 kreeg AMUZ ook 3 nieuwe altaarstukken, 3 scarabeeënmozaïeken van Jan Fabre. De betoverende kleurschakering en lichtreflectie van de juweelkever geeft een barokke parel zoals de Sint-Augustinuskerk een unieke intensiteit.
HIP
De uniciteit van AMUZ zit niet alleen in de herbestemming van een religieus monument, maar evengoed in haar benadering van klassieke muziek. Of het nu een historische creatie is of een hedendaagse, AMUZ vertrekt telkens vanuit de historische uitvoeringspraktijk (HIP). De rode draad achter HIP en de concerten van AMUZ is een niet-aflatende zoektocht naar historische instrumenten of replica’s, originele bezettingen en speelwijzen, naar manuscripten en andere bronnen. Een zoeken naar een zo volledig mogelijk begrip van muzikale composities, hun ontstaanscontext en muziekpraktijk dus.
Enkel toegankelijk met gids, na inschrijving
AMUZ, Kammenstraat 81, 2000 Antwerpen
Beschermd monument
Wat nu de concertzaal is van AMUZ, was ooit de kloosterkerk van de augustijnen. De orde vestigde zich 400 jaar geleden in Antwerpen waar ze in de Everdijstraat het gebouw van een pas verhuisde brouwerij kreeg toegewezen. De kerk was het eerste grote bouwproject van het latere augustijnenklooster dat het hele gebied tussen de Everdijstraat, de Kammenstraat en de Oudaan zou innemen. De kerk werd tussen 1615 en 1618 opgetrokken onder leiding van Wenzel Coebergher, hofarchitect van de aartshertogen Albrecht en Isabella. Ze deed tot 1820 dienst als kloosterkerk, daarna werd ze omgevormd tot parochiekerk. De laatste misviering in de Sint-Augustinuskerk vond plaats in 1973. Wegens een te grote terugval van parochianen moest de kerkfabriek de deuren definitief sluiten. Door de originele altaarstukken van Rubens, Van Dyck en Jordaens werd de Sint-Augustinuskerk in 1939 erkend als beschermd monument. De stukken werden eind jaren ‘50 weggehaald als voorzorgsmaatregel bij de start van de werken aan de Politietoren. Sindsdien maken ze deel uit van de KMSKA-collectie.
Ontroerend erfgoed in AMUZ
Vandaag is de Sint-Augustinuskerk het kloppende hart van AMUZ. Voor de herbestemming in 2006 als concertzaal waren wel enkele aanpassingen nodig, die werden uitgevoerd met respect voor dit barokke monument. Een transformatie die nog steeds tot de verbeelding spreekt. In 2018 kreeg AMUZ ook 3 nieuwe altaarstukken, 3 scarabeeënmozaïeken van Jan Fabre. De betoverende kleurschakering en lichtreflectie van de juweelkever geeft een barokke parel zoals de Sint-Augustinuskerk een unieke intensiteit.
HIP
De uniciteit van AMUZ zit niet alleen in de herbestemming van een religieus monument, maar evengoed in haar benadering van klassieke muziek. Of het nu een historische creatie is of een hedendaagse, AMUZ vertrekt telkens vanuit de historische uitvoeringspraktijk (HIP). De rode draad achter HIP en de concerten van AMUZ is een niet-aflatende zoektocht naar historische instrumenten of replica’s, originele bezettingen en speelwijzen, naar manuscripten en andere bronnen. Een zoeken naar een zo volledig mogelijk begrip van muzikale composities, hun ontstaanscontext en muziekpraktijk dus.
Van kloosterkerk tot concertzaal
Wie goed zoekt, kan in het hart van Antwerpen, te midden van een van de drukste en hipste winkelstraten, nog een verborgen parel ontdekken: AMUZ. Het is een bijzondere locatie die mensen samenbrengt – iets wat in het DNA van het huis vervlochten zit. Eerst als kloosterkerk, opgericht in 1618, en nu als concertzaal voorzien van alle hedendaags comfort.
Het verhaal van AMUZ en de historische uitvoeringspraktijk wordt uit de doeken gedaan tijdens deze rondleiding, enkel na inschrijving.
Wat is er te doen in AMUZ?
AMUZ, Kammenstraat 81, 2000 Antwerpen