Rivierenhof →
VolXmuseum →
Brouwerij De Ridder →
Café Den Witten Hert →
Rijwielen Smets →
De Roma →
Districtshuis Borgerhout →
Reuskens in BorGerHub →
Ontdek hieronder meer activiteiten en locaties langs de Turnhoutsebaan.
Een duik in Deurne-Dorp: Deze drieledige ontdekkingstocht vertrekt in Rijwielen Smets, waar het ambacht van het fietskaders maken wordt verteld door Johan Smets. Matthias Van Milders duikt er in de geschiedenis van een bijzondere plek uit het rijke wielerverleden van Deurne: de Ter Rivierenwielerbaan. Die kende tussen 1931 en 1938 een kort en turbulent bestaan. Het verhaal van de velodroom is ook te lezen in het boek ‘Roem, hoop en tegenslag. Verhalen uit de wielergeschiedenis van Deurne.’
Gidsen van het VolXmuseum nemen je van daar mee in het verhaal van de Turnhoutsebaan toen en nu. Afsluiten doen we met een rondleiding in Brouwerij De Ridder, waar het rijke verleden, heden en toekomst van dat monumentale gebouw geïllustreerd wordt.
Start: 10.00, 14.00 en 16.00 uur, enkel na inschrijving
Duur: 90 minuten
Het ontstaan van een volkssport
In 1864 ontwierp de Parijse wagensmid Ernest Michaud een fiets met trappers aan het voorwiel. De houten wielen waren beslagen met bandijzer. In 1869 was het rijtuig in Antwerpen te zien, maar tegen 1876 was de rage al voorbij. Om hogere snelheden te kunnen halen werd in 1879 de hoge bi ontworpen, een fiets met een groot voorwiel en een klein achterwieltje.
Op de wereldtentoonstelling van 1885 maakte men kennis met de safetyfiets. Het voor- en achterwiel waren even groot en de aandrijving gebeurde via een ketting en tandwiel. De banden waren van rubber. Deze fiets zorgde voor de doorbraak van het wielrennen. In de jaren 1890 was er door de daling van de fietsprijzen een grote toename van het aantal wielerverenigingen. Zowel wielerclubs als verenigingen voor recreatief fietsen kon je in de buurt vinden. Ook veel vrouwen namen meer en meer de fiets. Naast de amateurwielrenners ontstond er ook een profcircuit. Fabrikanten en fietshandelaars betaalden de beste renners en schakelden hen in voor hun reclamecampagnes. Ook
velodroomuitbaters trokken sportieve volksjongens aan met mooie prijzen, start- en onkostenvergoedingen. Zij werden zo de volkshelden van de Antwerpenaren.
Rijwielen Smets
Kort na de Tweede Wereldoorlog richtte Louis Smets een kruideniers- annex fietsenzaak ‘Cycles Smets’ op in Grobbendonk. Nadien zette zijn zoon, Staf Smets, de zaak verder onder de naam ‘Fietsen Smets’. Nu de zaak in Deurne gevestigd is, zet Johan de traditie verder als ‘Rijwielen Smets’. Je kan er terecht voor vakkundige herstellingen en onderhoud van fietsen.
De weg banen tussen Antwerpen en Turnhout
Stad Antwerpen, Erfgoed Noorderkempen en Erfgoed Voorkempen tonen je graag het hart en de ziel van de bijzondere steenweg ‘Turnhoutsebaan’. Wat is er levendiger dan de steenweg die Antwerpen en de Kempen verbindt, waar mensen, tradities en ook monumenten constant in transitie zijn? Doorheen de tijd veranderde het tracé van de weg, het landschap errond, de huizen en hun bewoners … maar de baan die bleef en hield iets vast van al deze verhalen.
Enkel toegankelijk met gids, na inschrijving
Rijwielen Smets, Cogelsplein 7, 2100 Deurne
Wat is er te doen bij Rijwielen Smets?
Rivierenhof →
VolXmuseum →
Café Den Witten Hert →
Brouwerij De Ridder →
Rijwielen Smets →
De Roma →
Districtshuis Borgerhout →
Reuskens in BorGerHub →
Ontdek hieronder meer activiteiten en locaties langs de Turnhoutsebaan.
Een duik in Deurne-Dorp: Deze drieledige ontdekkingstocht vertrekt in Rijwielen Smets, waar het ambacht van het fietskaders maken wordt verteld door Johan Smets. Matthias Van Milders duikt er in de geschiedenis van een bijzondere plek uit het rijke wielerverleden van Deurne: de Ter Rivierenwielerbaan. Die kende tussen 1931 en 1938 een kort en turbulent bestaan. Het verhaal van de velodroom is ook te lezen in het boek ‘Roem, hoop en tegenslag. Verhalen uit de wielergeschiedenis van Deurne.’
Gidsen van het VolXmuseum nemen je van daar mee in het verhaal van de Turnhoutsebaan toen en nu. Afsluiten doen we met een rondleiding in Brouwerij De Ridder, waar het rijke verleden, heden en toekomst van dat monumentale gebouw geïllustreerd wordt.
Start: 10.00, 14.00 en 16.00 uur, enkel na inschrijving
Duur: 90 minuten
Wat is er te doen bij Rijwielen Smets?
Enkel toegankelijk met gids, na inschrijving
Rijwielen Smets, Cogelsplein 7, 2100 Deurne
Rijwielen Smets
Kort na de Tweede Wereldoorlog richtte Louis Smets een kruideniers- annex fietsenzaak ‘Cycles Smets’ op in Grobbendonk. Nadien zette zijn zoon, Staf Smets, de zaak verder onder de naam ‘Fietsen Smets’. Nu de zaak in Deurne gevestigd is, zet Johan de traditie verder als ‘Rijwielen Smets’. Je kan er terecht voor vakkundige herstellingen en onderhoud van fietsen.
De weg banen tussen Antwerpen en Turnhout
Stad Antwerpen, Erfgoed Noorderkempen en Erfgoed Voorkempen tonen je graag het hart en de ziel van de bijzondere steenweg ‘Turnhoutsebaan’. Wat is er levendiger dan de steenweg die Antwerpen en de Kempen verbindt, waar mensen, tradities en ook monumenten constant in transitie zijn? Doorheen de tijd veranderde het tracé van de weg, het landschap errond, de huizen en hun bewoners … maar de baan die bleef en hield iets vast van al deze verhalen.
Het ontstaan van een volkssport
In 1864 ontwierp de Parijse wagensmid Ernest Michaud een fiets met trappers aan het voorwiel. De houten wielen waren beslagen met bandijzer. In 1869 was het rijtuig in Antwerpen te zien, maar tegen 1876 was de rage al voorbij. Om hogere snelheden te kunnen halen werd in 1879 de hoge bi ontworpen, een fiets met een groot voorwiel en een klein achterwieltje.
Op de wereldtentoonstelling van 1885 maakte men kennis met de safetyfiets. Het voor- en achterwiel waren even groot en de aandrijving gebeurde via een ketting en tandwiel. De banden waren van rubber. Deze fiets zorgde voor de doorbraak van het wielrennen. In de jaren 1890 was er door de daling van de fietsprijzen een grote toename van het aantal wielerverenigingen. Zowel wielerclubs als verenigingen voor recreatief fietsen kon je in de buurt vinden. Ook veel vrouwen namen meer en meer de fiets. Naast de amateurwielrenners ontstond er ook een profcircuit. Fabrikanten en fietshandelaars betaalden de beste renners en schakelden hen in voor hun reclamecampagnes. Ook velodroomuitbaters trokken sportieve volksjongens aan met mooie prijzen, start- en onkostenvergoedingen. Zij werden zo de volkshelden van de Antwerpenaren.