Duurzaamheidsdoelstellingen

Monumentenwacht wil het onderhoud van waardevol erfgoed stimuleren. Ook de toestand van historische vaartuigen kunnen ze in kaart brengen. Bij een inspectie komen de romp, het dek, de dekuitrusting, de besturing, het schrijnwerk en de interieurinrichting uitgebreid aan bod. De technische installaties daarentegen worden door hen niet in detail geïnspecteerd, daar heb je andere specialisten voor. In de botenloods kan je kennismaken met de dienstverlening van Monumentenwacht. Via een kinderspeurtocht op de Droogdokkensite met kwisvraagjes kan je spelenderwijs iets opsteken over het onderhoud van varend erfgoed.

  Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen

Offline: This content can only be displayed when online.

Stad in ontwikkeling

Het Sigmaplan (1977) moet Vlaanderen tegen overstromingen van de Schelde en haar zijrivieren beschermen. Na een actualisatie in 2005 staat vast dat de waterkeringsmuur in Antwerpen met 90 centimeter moet worden verhoogd. In 2010 was het masterplan voor de gefaseerde realisatie van dit project voltooid. De Scheldekaaien zijn opgedeeld in zeven deelgebieden. Het Droogdokkeneiland is er daar één van. Het bestaat uit de Droogdokkensite en de aanleg van een landschapspark langs de Schelde. Het ontwerp voor deze groene uitwaaiplek dateert uit 2016 en is al gedeeltelijk gerealiseerd. Begin 2022 is een multidisciplinair ontwerpteam geselecteerd om van de Droogdokkensite een maritieme ontmoetings- en belevingsplek te maken.

Ontstaan 

De aanleg van tien droogdokken in de omgeving van het Kattendijkdok gebeurde tussen 1861 en 1931. Eén dok verdween bij de verbreding van het Albertkanaal in 1990. Vormelijk zijn de droogdokken hetzelfde, maar de oudere exemplaren zijn in baksteen uitgevoerd en de recentste in beton. Deze laatste zijn ook in een hoek van 60 graden aangelegd om het in- en uitvaren van grote schepen te vergemakkelijken.

Werking

Wanneer een schip in een droogdok lag, zorgde het pomphuis voor het droogzetten van het dok. De schepen zakten daardoor tot op de kielblokken. Het aanbrengen van schoorbalken tussen de getrapte dokwanden en het schip verhinderde dat het vaartuig kantelde.

Rondom de droogdokken kwamen voorzieningen voor havenpersoneel en arbeiders: opslagplaatsen en werkhuizen als een smidse, draaierij, schrijnwerkerij, ketelmakerij, propeller werkplaats, enzovoort. De droogdokken dienden in de eerste plaats voor het onderhoud en herstel van de stedelijke vloot, maar ze werden ook verhuurd aan bedrijven als Antwerpen Dry Docks en Béliard Crighton & Co.

Stormkop

In 2018 stopte de activiteiten en de site werd overgedragen aan de stad. De collectie schepen van het MAS is er ondergebracht. Ook andere partners werken er aan het onderhoud van hun erfgoedschepen. De site huisvest ook Stormkop, een avontuurlijke speel-, droom- en doe plek waar in samenwerking met Man Overboord (MOB) kinderen en jongeren ondergedompeld worden in de wereld van kunst, filosofie, wetenschap, avontuur en duurzaamheid. Deze organisaties behouden hun plaats op de site.

Door corona ontstonden tientallen knelpuntberoepen in de horeca. Stormkop heeft met Seppe Nobels, chef van een Groene Michelinster, de handen ineen geslagen. Met de steun van VDAB hebben ze ‘Instroom Academy’ in het leven geroepen. Hier worden anderstalige nieuwkomers opgeleid tot de chefs en horecamedewerkers van de toekomst. Het resultaat kan je proeven in de Kombuis van Stormkop. In nog geen jaar tijd hebben deze chefs in opleiding duizenden bezoekers verwonderd met gerechten die geïnspireerd zijn door de Zeven Wereldzeeën. Instroom Academy is een initiatief van GATAM.

MPM- Maritiem Patrimonium

De vereniging Maritiem Patrimonium/Patrimoine Maritiem behoedt waardevol varend maritiem erfgoed van sloop of verwaarlozing. Op de Droogdokkensite werken de vrijwilligers aan het iconische lichtschip 3 West-Hinder en de mijnenveger M477 Oudenaarde. Voor hun werking ontving MPM afgelopen jaar de Erfgoedprijs van de Provincie Antwerpen. 

Beide schepen zijn vrij te bezoeken o.l.v. een gids. Voor dit bezoek is géén reservatie nodig. 

Rijn- en Binnenvaartmuseum 

Het Rijn- en Binnenvaartmuseum toont het leven en de werksfeer van de binnenschipper en zijn familie aan boort van drie oude Rijnaken. De Mon Désir en de Liomar zijn ingericht als museum, de Angèle doet dienst als cafetaria. Het museum verhuisde op 6 juli 2022 van het Bonapartedok (MAS) naar de Droogdokkensite. De drie schepen zijn vrij te bezoeken. In de Angèle kan ook iets gedronken worden.


Droogdokkensite en Stormkop

Duurzaamheidsdoelstellingen

Monumentenwacht wil het onderhoud van waardevol erfgoed stimuleren. Ook de toestand van historische vaartuigen kunnen ze in kaart brengen. Bij een inspectie komen de romp, het dek, de dekuitrusting, de besturing, het schrijnwerk en de interieurinrichting uitgebreid aan bod. De technische installaties daarentegen worden door hen niet in detail geïnspecteerd, daar heb je andere specialisten voor. In de botenloods kan je kennismaken met de dienstverlening van Monumentenwacht. Via een kinderspeurtocht op de Droogdokkensite met kwisvraagjes kan je spelenderwijs iets opsteken over het onderhoud van varend erfgoed.

Ontstaan 

De aanleg van tien droogdokken in de omgeving van het Kattendijkdok gebeurde tussen 1861 en 1931. Eén dok verdween bij de verbreding van het Albertkanaal in 1990. Vormelijk zijn de droogdokken hetzelfde, maar de oudere exemplaren zijn in baksteen uitgevoerd en de recentste in beton. Deze laatste zijn ook in een hoek van 60 graden aangelegd om het in- en uitvaren van grote schepen te vergemakkelijken.

Werking

Wanneer een schip in een droogdok lag, zorgde het pomphuis voor het droogzetten van het dok. De schepen zakten daardoor tot op de kielblokken. Het aanbrengen van schoorbalken tussen de getrapte dokwanden en het schip verhinderde dat het vaartuig kantelde.

Rondom de droogdokken kwamen voorzieningen voor havenpersoneel en arbeiders: opslagplaatsen en werkhuizen als een smidse, draaierij, schrijnwerkerij, ketelmakerij, propeller werkplaats, enzovoort. De droogdokken dienden in de eerste plaats voor het onderhoud en herstel van de stedelijke vloot, maar ze werden ook verhuurd aan bedrijven als Antwerpen Dry Docks en Béliard Crighton & Co.

Stormkop

In 2018 stopte de activiteiten en de site werd overgedragen aan de stad. De collectie schepen van het MAS is er ondergebracht. Ook andere partners werken er aan het onderhoud van hun erfgoedschepen. De site huisvest ook Stormkop, een avontuurlijke speel-, droom- en doe plek waar in samenwerking met Man Overboord (MOB) kinderen en jongeren ondergedompeld worden in de wereld van kunst, filosofie, wetenschap, avontuur en duurzaamheid. Deze organisaties behouden hun plaats op de site.

Door corona ontstonden tientallen knelpuntberoepen in de horeca. Stormkop heeft met Seppe Nobels, chef van een Groene Michelinster, de handen ineen geslagen. Met de steun van VDAB hebben ze ‘Instroom Academy’ in het leven geroepen. Hier worden anderstalige nieuwkomers opgeleid tot de chefs en horecamedewerkers van de toekomst. Het resultaat kan je proeven in de Kombuis van Stormkop. In nog geen jaar tijd hebben deze chefs in opleiding duizenden bezoekers verwonderd met gerechten die geïnspireerd zijn door de Zeven Wereldzeeën. Instroom Academy is een initiatief van GATAM.

MPM- Maritiem Patrimonium

De vereniging Maritiem Patrimonium/Patrimoine Maritiem behoedt waardevol varend maritiem erfgoed van sloop of verwaarlozing. Op de Droogdokkensite werken de vrijwilligers aan het iconische lichtschip 3 West-Hinder en de mijnenveger M477 Oudenaarde. Voor hun werking ontving MPM afgelopen jaar de Erfgoedprijs van de Provincie Antwerpen. 

Beide schepen zijn vrij te bezoeken o.l.v. een gids. Voor dit bezoek is géén reservatie nodig. 

Rijn- en Binnenvaartmuseum 

Het Rijn- en Binnenvaartmuseum toont het leven en de werksfeer van de binnenschipper en zijn familie aan boort van drie oude Rijnaken. De Mon Désir en de Liomar zijn ingericht als museum, de Angèle doet dienst als cafetaria. Het museum verhuisde op 6 juli 2022 van het Bonapartedok (MAS) naar de Droogdokkensite. De drie schepen zijn vrij te bezoeken. In de Angèle kan ook iets gedronken worden.


Offline: This content can only be displayed when online.

Stad in ontwikkeling

Het Sigmaplan (1977) moet Vlaanderen tegen overstromingen van de Schelde en haar zijrivieren beschermen. Na een actualisatie in 2005 staat vast dat de waterkeringsmuur in Antwerpen met 90 centimeter moet worden verhoogd. In 2010 was het masterplan voor de gefaseerde realisatie van dit project voltooid. De Scheldekaaien zijn opgedeeld in zeven deelgebieden. Het Droogdokkeneiland is er daar één van. Het bestaat uit de Droogdokkensite en de aanleg van een landschapspark langs de Schelde. Het ontwerp voor deze groene uitwaaiplek dateert uit 2016 en is al gedeeltelijk gerealiseerd. Begin 2022 is een multidisciplinair ontwerpteam geselecteerd om van de Droogdokkensite een maritieme ontmoetings- en belevingsplek te maken.

  Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen

Droogdokkensite en Stormkop

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm