Instituut voor Tropische Geneeskunde
Architecturale parel in Antwerpen
In 1924 zoekt de Provincie Antwerpen een ontwerp voor een nieuw Provinciaal Instituut voor Hygiëne. Er komt een wedstrijd, met Victor Horta als voorzitter van de jury. De hoofdprijs gaat de naar de jonge, onbekende architecten Marcel Spittael en Paul Le Bon: zij mogen hun art-decoparel bouwen. De bouw start in 1925 maar loopt traag door de economische crisis. Pas in 1933 neemt het Instituut voor Tropische Geneeskunde er zijn intrek.
Terug in de tijd
In het hoofdgebouw aan de Nationalestraat is het oorspronkelijke interieur nog intact waaronder de lambrisering in diverse houtsoorten, marmeren trappen en imposante muurschilderingen van Afrikanist Allard L’Olivier. De hal ademt de typische art-decostijl uit door het hoog plafond, de brede trappen uit zwart en grijs marmer en de sober versierde witkoperen trapleuningen. Ook het interieur van de Bibliotheca Brodeniana is mooi bewaard.
Allard L’Olivier kende Afrika dankzij reizen en beeldde de inheemse bevolking af in al haar schoonheid. Ondanks zijn bewondering voor Afrika, was zijn werk vaak onderdeel van koloniale propaganda. De schilderijen werden gemaakt voor de wereldtentoonstelling van 1930. Belgen die nooit in Congo waren geweest, kregen een positief, exotisch ideaalbeeld voorgeschoteld. Dat dorpen in opstand kwamen en mensen daarbij het leven verloren, werd nooit getoond.
Standbeeld van Leopold II verwijderd uit het straatbeeld van Ekeren
Op 9 juni 2020 werd het standbeeld van Leopold II verwijderd uit het straatbeeld van Ekeren, waar het sinds 1873 stond. Het verwijderen van dit beeld is een beladen en betekenisvolle gebeurtenis. Standbeelden van Leopold II worden beschouwd als symbolen voor de koloniale geschiedenis van België in Congo. Al tijdens het bewind van Leopold II was er internationaal en lokaal protest tegen de uitbuiting en het geweld dat het regime in Congo-Vrijstaat kenmerkte. Repressie, dwangarbeid, hongersnood en epidemieën kostte het leven aan onnoemelijk veel Congolezen. Onderzoek toonde aan er tijdens het plunderbewind van Leopold II een bevolkingsterugval plaatsvond van ca. 8 tot 10 miljoen mensen. In het licht van deze uitbuiting en uitroeiing van de lokale bevolking kunnen standbeelden van Leopold II beschouwd worden als verheerlijkingen of vergoelijkingen van deze feiten.
Porteur Fatigue van Arthur Dupagne
Het standbeeld in de hal is een gipsen reproductie van een herdenkingssculptuur door Arthur Dupagne. Het origineel werd gemaakt ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de sluiting van de spoorweg Matadi – Kinshasa in Congo. Vóór de aanleg van de spoorweg werden de goederen vervoerd door menselijke dragers, wat inefficiënt was en vaak fataal afliep. Op een bepaald moment waren meer dan 60.000 mensen betrokken bij de aanleg ervan. 1.800 Afrikaanse, Chinese en Barbadiaanse arbeiders verloren het leven. Nergens op het oorspronkelijke standbeeld werd melding gemaakt van de exorbitante menselijke kosten tijdens de aanleg van de spoorlijn. Na de aanvallen van het Mobuto-tijdperk in de jaren zestig werd het origineel volledig gesloopt, waardoor de reproductie naar schatting historische en monumentale erfgoedwaarde heeft.
Uniek stukje groen
Tussen de gebouwen ligt de tuin met een strakke geometrische vijver, arduinen terrasboorden en symmetrische bloemperken. In België vind je zo’n verzonken tuin alleen nog in Brussel. De tuin herbergt ook de voorloper van de airco die vroeger de vochtigheidsgraad en temperatuur in het gebouw stabiel hield.
Centre of excellence
Het ITG wordt beschouwd als een centre of excellence voor tropische ziekten, volksgezondheid en hiv/aids. Het is zelfs nog meer dan dat: een knooppunt in een internationaal netwerk met tientallen partnerinstituten. Het ITG helpt hen om capaciteit op te bouwen in onderzoek en gezondheidszorg. Samen streven ze naar gezondheidszorg voor iedereen: global science for health worldwide.
Nationalestraat 155, 2000 Antwerpen
Instituut voor Tropische Geneeskunde
Nationalestraat 155, 2000 Antwerpen
Bezoek met gids
Standbeeld van Leopold II verwijderd uit het straatbeeld van Ekeren
Op 9 juni 2020 werd het standbeeld van Leopold II verwijderd uit het straatbeeld van Ekeren, waar het sinds 1873 stond. Het verwijderen van dit beeld is een beladen en betekenisvolle gebeurtenis. Standbeelden van Leopold II worden beschouwd als symbolen voor de koloniale geschiedenis van België in Congo. Al tijdens het bewind van Leopold II was er internationaal en lokaal protest tegen de uitbuiting en het geweld dat het regime in Congo-Vrijstaat kenmerkte. Repressie, dwangarbeid, hongersnood en epidemieën kostte het leven aan onnoemelijk veel Congolezen. Onderzoek toonde aan er tijdens het plunderbewind van Leopold II een bevolkingsterugval plaatsvond van ca. 8 tot 10 miljoen mensen. In het licht van deze uitbuiting en uitroeiing van de lokale bevolking kunnen standbeelden van Leopold II beschouwd worden als verheerlijkingen of vergoelijkingen van deze feiten.
Architecturale parel in Antwerpen
In 1924 zoekt de Provincie Antwerpen een ontwerp voor een nieuw Provinciaal Instituut voor Hygiëne. Er komt een wedstrijd, met Victor Horta als voorzitter van de jury. De hoofdprijs gaat de naar de jonge, onbekende architecten Marcel Spittael en Paul Le Bon: zij mogen hun art-decoparel bouwen. De bouw start in 1925 maar loopt traag door de economische crisis. Pas in 1933 neemt het Instituut voor Tropische Geneeskunde er zijn intrek.
Terug in de tijd
In het hoofdgebouw aan de Nationalestraat is het oorspronkelijke interieur nog intact waaronder de lambrisering in diverse houtsoorten, marmeren trappen en imposante muurschilderingen van Afrikanist Allard L’Olivier. De hal ademt de typische art-decostijl uit door het hoog plafond, de brede trappen uit zwart en grijs marmer en de sober versierde witkoperen trapleuningen. Ook het interieur van de Bibliotheca Brodeniana is mooi bewaard.
Allard L’Olivier kende Afrika dankzij reizen en beeldde de inheemse bevolking af in al haar schoonheid. Ondanks zijn bewondering voor Afrika, was zijn werk vaak onderdeel van koloniale propaganda. De schilderijen werden gemaakt voor de wereldtentoonstelling van 1930. Belgen die nooit in Congo waren geweest, kregen een positief, exotisch ideaalbeeld voorgeschoteld. Dat dorpen in opstand kwamen en mensen daarbij het leven verloren, werd nooit getoond.
Porteur Fatigue van Arthur Dupagne
Het standbeeld in de hal is een gipsen reproductie van een herdenkingssculptuur door Arthur Dupagne. Het origineel werd gemaakt ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de sluiting van de spoorweg Matadi – Kinshasa in Congo. Vóór de aanleg van de spoorweg werden de goederen vervoerd door menselijke dragers, wat inefficiënt was en vaak fataal afliep. Op een bepaald moment waren meer dan 60.000 mensen betrokken bij de aanleg ervan. 1.800 Afrikaanse, Chinese en Barbadiaanse arbeiders verloren het leven. Nergens op het oorspronkelijke standbeeld werd melding gemaakt van de exorbitante menselijke kosten tijdens de aanleg van de spoorlijn. Na de aanvallen van het Mobuto-tijdperk in de jaren zestig werd het origineel volledig gesloopt, waardoor de reproductie naar schatting historische en monumentale erfgoedwaarde heeft.
Uniek stukje groen
Tussen de gebouwen ligt de tuin met een strakke geometrische vijver, arduinen terrasboorden en symmetrische bloemperken. In België vind je zo’n verzonken tuin alleen nog in Brussel. De tuin herbergt ook de voorloper van de airco die vroeger de vochtigheidsgraad en temperatuur in het gebouw stabiel hield.
Centre of excellence
Het ITG wordt beschouwd als een centre of excellence voor tropische ziekten, volksgezondheid en hiv/aids. Het is zelfs nog meer dan dat: een knooppunt in een internationaal netwerk met tientallen partnerinstituten. Het ITG helpt hen om capaciteit op te bouwen in onderzoek en gezondheidszorg. Samen streven ze naar gezondheidszorg voor iedereen: global science for health worldwide.