SCROLL

1.2. Afval
3 afvalcampagnes, 1242 deelnemers, 
veel enthousiaste reacties

We gingen voor minder rest- en pmd-afval met: 

  • Een startpakket met onder andere een weeghaak om de restafvalzak te wegen

  • Wekelijkse opdrachten: kook met restjes, tel het aantal nieuwe verpakkingen dat je per dag opent, ga winkelen met je eigen verpakkingen, neem je eigen lunch en drinkfles mee als je de deur uit gaat, geef materialen een tweede leven, … 

  • Workshops georganiseerd door ons én de bewoners, onder andere om zelf schoonmaakproducten en duurzame kerstcadeaus te maken

  • Een buurtcompost en 10 informatiesessies rond composteren

Dit vonden de deelnemers ervan

We kregen veel leuke reacties van de deelnemers. Velen van hen gaven aan dat ze meer inzicht kregen in hun afval en daardoor ook bewuster winkelden. Bewoners gaven elkaar tips op de campagnewebsite. En veel mensen gingen actief aan de slag met alle adviezen. 

84%

van de deelnemers geven aan afvalarmer
te winkelen dan
voor de campagnes. 

50%

van de deelnemers zeggen dat ze meer inzicht hebben in hun afvalverbruik. 

Evaluatie

Poster van Minder Afval acties

van de deelnemers verzamelden meer afval tijdens de coronacrisis, door mondmaskers, wegwerpartikelen en afhaalmaaltijden. 

70%

Resultaten

Proces

moestuin.
Ik ben superblij met de workshop ‘Zelf schoon-maakproducten maken’. Die heeft me echt de ogen geopend. Ik ga zeker niet meer zomaar kant-en-klare producten kopen. Ik denk en hoop dat daar nog meer uit te halen is in volgende edities!”
Moestuin.
Ik ga sinds het begin van de 100 dagen met mijn eigen potjes naar de slager. Dat werkt goed en de handelaars staan daarvoor open. Ook haal ik mijn groenten bij de plaatselijke boer." 
Ik ga bij Robuust. Ik kwam er als leek met mijn potjes. Er werd mij goed uitgelegd hoe dat werkte. 

Dat was voor mij de stap om ook in andere winkels mijn potjes te laten vullen, zoals bij de slager.”

Kinderen die recycleren.
3.
De resultaten

CIRCULAIRE STROMEN

  • Handelaars betrekken loont. Want het meeste afval ontstaat tijdens het winkelen: verpakkingen van producten, plastic zakjes van groenten en fruit, … Dus lieten we ook de handelaars deelnemen. Zij plakten een poster of sticker met de boodschap dat shoppers van harte welkom waren met eigen verpakkingen. 
  • Je kunt het best een onderscheid maken tussen beginners en gevorderden. 
    Want na 3 opeenvolgende campagnes gaven sommige deelnemers aan dat er te veel herhaling zat in de opdrachten. De campagne trok vooral bewoners aan die sowieso al onder het afvalgemiddelde zaten. Zij wilden nog meer uitgedaagd worden om het nog beter te doen.
Poster van Minder Afval acties.
Workshop.

© ANNE DRAKE

© LUCID

© Katarzyna Bialasiewicz

© CIRCULAIR ZUID

© LUCID

Poster van Minder Afval acties

1.2. Afval
3 afvalcampagnes, 1242 deelnemers, 
veel enthousiaste reacties

3.
De resultaten

Resultaten

Poster van Minder Afval acties
84%

van de deelnemers zeggen dat ze meer inzicht hebben in hun afvalverbruik. 

Poster van Minder Afval acties.
Poster van Minder Afval acties
50%

van de deelnemers geven aan afvalarmer
te winkelen dan
voor de campagnes. 

70%

van de deelnemers verzamelden meer afval tijdens de coronacrisis, door mondmaskers, wegwerpartikelen en afhaalmaaltijden. 

Proces

We gingen voor minder rest- en pmd-afval met: 

  • Een startpakket met onder andere een weeghaak om de restafvalzak te wegen

  • Wekelijkse opdrachten: kook met restjes, tel het aantal nieuwe verpakkingen dat je per dag opent, ga winkelen met je eigen verpakkingen, neem je eigen lunch en drinkfles mee als je de deur uit gaat, geef materialen een tweede leven, … 

  • Workshops georganiseerd door ons én de bewoners, onder andere om zelf schoonmaak-producten en duurzame kerstcadeaus te maken

  • Een buurtcompost en 10 informatiesessies rond composteren

Dit vonden de deelnemers ervan

We kregen veel leuke reacties van de deelnemers. Velen van hen gaven aan dat ze meer inzicht kregen in hun afval en daardoor ook bewuster winkelden. Bewoners gaven elkaar tips op de campagnewebsite. En veel mensen gingen actief aan de slag met alle adviezen. 

Ik ga sinds het begin van de 100 dagen met mijn eigen potjes naar de slager. Dat werkt goed en de handelaars staan daarvoor open. Ook haal ik mijn groenten bij de plaatselijke boer." 
Moestuin.
Ik ben superblij met de workshop ‘Zelf schoon-maakproducten maken’. Die heeft me echt de ogen geopend. Ik ga zeker niet meer zomaar kant-en-klare producten kopen. Ik denk en hoop dat daar nog meer uit te halen is in volgende edities!”

© ANNE DRAKE

© CIRCULAIR ZUID

Ik ga bij Robuust. Ik kwam er als leek met mijn potjes. Er werd mij goed uitgelegd hoe dat werkte. 

Dat was voor mij de stap om ook in andere winkels mijn potjes te laten vullen, zoals bij de slager.”

© LUCID

Evaluatie

  • Handelaars betrekken loont. Want het meeste afval ontstaat tijdens het winkelen: verpakkingen van producten, plastic zakjes van groenten en fruit, … Dus lieten we ook de handelaars deelnemen. Zij plakten een poster of sticker met de boodschap dat shoppers van harte welkom waren met eigen verpakkingen. 
  • Je kunt het best een onderscheid maken tussen beginners en gevorderden. 
    Want na 3 opeenvolgende campagnes gaven sommige deelnemers aan dat er te veel herhaling zat in de opdrachten. De campagne trok vooral bewoners aan die sowieso al onder het afvalgemiddelde zaten. Zij wilden nog meer uitgedaagd worden om het nog beter te doen.
Kinderen die recycleren.

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm