SCROLL
1.2. Afval
3 afvalcampagnes, 1242 deelnemers,
veel enthousiaste reacties
We gingen voor minder rest- en pmd-afval met:
Een startpakket met onder andere een weeghaak om de restafvalzak te wegen
Wekelijkse opdrachten: kook met restjes, tel het aantal nieuwe verpakkingen dat je per dag opent, ga winkelen met je eigen verpakkingen, neem je eigen lunch en drinkfles mee als je de deur uit gaat, geef materialen een tweede leven, …
Workshops georganiseerd door ons én de bewoners, onder andere om zelf schoonmaakproducten en duurzame kerstcadeaus te maken
Een buurtcompost en 10 informatiesessies rond composteren
Dit vonden de deelnemers ervan
We kregen veel leuke reacties van de deelnemers. Velen van hen gaven aan dat ze meer inzicht kregen in hun afval en daardoor ook bewuster winkelden. Bewoners gaven elkaar tips op de campagnewebsite. En veel mensen gingen actief aan de slag met alle adviezen.
van de deelnemers geven aan afvalarmer
te winkelen dan
voor de campagnes.
van de deelnemers zeggen dat ze meer inzicht hebben in hun afvalverbruik.
Evaluatie
van de deelnemers verzamelden meer afval tijdens de coronacrisis, door mondmaskers, wegwerpartikelen en afhaalmaaltijden.
Resultaten
Proces
Dat was voor mij de stap om ook in andere winkels mijn potjes te laten vullen, zoals bij de slager.”
De resultaten
CIRCULAIRE STROMEN
- Handelaars betrekken loont. Want het meeste afval ontstaat tijdens het winkelen: verpakkingen van producten, plastic zakjes van groenten en fruit, … Dus lieten we ook de handelaars deelnemen. Zij plakten een poster of sticker met de boodschap dat shoppers van harte welkom waren met eigen verpakkingen.
- Je kunt het best een onderscheid maken tussen beginners en gevorderden.
Want na 3 opeenvolgende campagnes gaven sommige deelnemers aan dat er te veel herhaling zat in de opdrachten. De campagne trok vooral bewoners aan die sowieso al onder het afvalgemiddelde zaten. Zij wilden nog meer uitgedaagd worden om het nog beter te doen.
© ANNE DRAKE
© LUCID
© Katarzyna Bialasiewicz
© CIRCULAIR ZUID
© LUCID
1.2. Afval
3 afvalcampagnes, 1242 deelnemers,
veel enthousiaste reacties
De resultaten
Resultaten
van de deelnemers zeggen dat ze meer inzicht hebben in hun afvalverbruik.
van de deelnemers geven aan afvalarmer
te winkelen dan
voor de campagnes.
van de deelnemers verzamelden meer afval tijdens de coronacrisis, door mondmaskers, wegwerpartikelen en afhaalmaaltijden.
Proces
We gingen voor minder rest- en pmd-afval met:
Een startpakket met onder andere een weeghaak om de restafvalzak te wegen
Wekelijkse opdrachten: kook met restjes, tel het aantal nieuwe verpakkingen dat je per dag opent, ga winkelen met je eigen verpakkingen, neem je eigen lunch en drinkfles mee als je de deur uit gaat, geef materialen een tweede leven, …
Workshops georganiseerd door ons én de bewoners, onder andere om zelf schoonmaak-producten en duurzame kerstcadeaus te maken
Een buurtcompost en 10 informatiesessies rond composteren
Dit vonden de deelnemers ervan
We kregen veel leuke reacties van de deelnemers. Velen van hen gaven aan dat ze meer inzicht kregen in hun afval en daardoor ook bewuster winkelden. Bewoners gaven elkaar tips op de campagnewebsite. En veel mensen gingen actief aan de slag met alle adviezen.
© ANNE DRAKE
© CIRCULAIR ZUID
Dat was voor mij de stap om ook in andere winkels mijn potjes te laten vullen, zoals bij de slager.”
© LUCID
Evaluatie
- Handelaars betrekken loont. Want het meeste afval ontstaat tijdens het winkelen: verpakkingen van producten, plastic zakjes van groenten en fruit, … Dus lieten we ook de handelaars deelnemen. Zij plakten een poster of sticker met de boodschap dat shoppers van harte welkom waren met eigen verpakkingen.
- Je kunt het best een onderscheid maken tussen beginners en gevorderden.
Want na 3 opeenvolgende campagnes gaven sommige deelnemers aan dat er te veel herhaling zat in de opdrachten. De campagne trok vooral bewoners aan die sowieso al onder het afvalgemiddelde zaten. Zij wilden nog meer uitgedaagd worden om het nog beter te doen.