Samen met haar mobiliteitspartners zal de stad inzetten op de uitbreiding en de vindbaarheid van verschillende types van deelmobiliteit op Linkeroever: (elektrische) deelwagens, deelfietsen, cargobikes, deelsteps … De stad moedigt bewoners aan om in te zetten op deelmobiliteit.

Van eigen vervoer naar gedeeld bezit

Gemotoriseerd verkeer met weinig of zonder uitstoot geniet de voorkeur. De lage-emissiezone wordt ook op Linkeroever stelselmatig verstrengd. Er komen meer publieke laadpalen en vanaf 2027 zijn alle bussen emissievrij.

Versneld overstappen naar emissievrij vervoer

Als verplaatsingen onvermijdelijk zijn, kan je ook voor een shift naar de fiets of collectief transport gaan. Denk hierbij aan een extra overzetveer, een fiets- en voetgangersbrug over de Schelde, een treinstation op Linkeroever, een modal split voor grote evenementen en fietslessen …

Van privé autogebruik naar ander vervoer

Geen betere manier om gemotoriseerde verplaatsingen van zowel personen als goederen te verminderen dan ze gewoon zoveel mogelijk te vermijden. De stad bouwt onder meer ‘slimme mobiliteitsschakels’ en onderzoekt de haalbaarheid van innovatieve logistieke oplossingen.

Gemotoriseerde verplaatsingen vermijden

Hoe kunnen we de CO2-uitstoot, veroorzaakt door verplaatsingen op Linkeroever, tegen 2030 drastisch reduceren?

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm