Innovation Powerhouse & Economische motor 

Cultuur

Antwerpen is een culturele metropool en een vrijplaats voor eigenzinnige creativiteit.

Door

  • haar internationaal gerenommeerd cultureel erfgoed (bv. Vlaamse meesters, …)

  • vooruitstrevende kunst- en cultuurinstellingen (bv. musea, podia, …)

  • de aanwezigheid van eigenzinnige creatievelingen en Antwerpse meesters door de eeuwen heen

  • het stimuleren van creativiteit bij jongeren en kinderen en het ondersteunen van instellingen die jong talent een platform bieden (bv. Gen Z Fameus, Urban Art Festival,  …)

Voor

  • belevers uit Antwerpen en randgemeenten (met extra focus op kinderen en jongeren, zowel mbt kennis van cultureel erfgoed als het stimuleren van creativiteit)

  • belevers uit Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg) en de treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam) voor bovenlokaal cultuuraanbod

  • via complementaire marktpositionering binnen het culturele veld proberen we een maximale diversiteit aan subdoelgroepen te benaderen

  • doelgroep kan op campagneniveau aangevuld worden met specifieke (internationale) markten voor bepaalde cultuurinstellingen

Feest

Een mix aan vooruitstrevende en verbindende evenementen, feesten en attracties geeft Antwerpen volop zuurstof.

Door

  • bestaand en divers (sport)event- en feestaanbod gekoppeld aan sterke, vertrouwde merken

  • extra aanbod dat inspeelt op vernieuwing, al dan niet gericht op een specifiek publiek, met extra focus op het avond- en nachtleven (dansen, film, theater, sport, muziek, clubs, …)

  • aandacht voor een goede spreiding, inclusieve beleving (voldoende gratis) en duurzaamheid

  • Voldoende fysieke ruimte en aanbod voor jongeren om binnen het kader van het nachtleven creativiteit, zelfontplooiing en sociaal leven te stimuleren.

Voor

  • belevers uit Antwerpen en randgemeenten

  • belevers uit Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg) en treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam) voor bovenlokale evenementen

  • doelgroep kan aangevuld worden met specifieke (internationale) markten voor bepaalde evenementen

  • Doelgroep kan voor bepaalde evenementen aangevuld worden met specifieke (internationale) markten en/of subdoelgroepen (bv. sporters, young urban travellers, premium)

  • Fans van stedelijkheid, met bijzondere aandacht voor jongeren en studenten als actieve en betrokken deelnemers in het Antwerpse uitgaansleven

Culinair

Ons streekproduct: smaakmeesterschap. De culinaire inspiratie halen Antwerpse chefs uit alle windstreken en culturen. Die internationale allure proef je in elke hap. En zo wordt het Antwerps gastronomisch DNA ook ver buiten de stadsgrenzen geroemd.

Door

  • Een kwalitatief aanbod van restaurants: van sterrenzaken en innovatieve foodconcepten tot smakelijke volkskeukens

  • Gedreven smaakmeesters die inspiratie uit alle windrichtingen van generatie op generatie doorgeven om mensen samen te brengen

Voor

  • premium segmenten en passiemarkten

  • focus op de volgende geografische regio’s:

    • Antwerpen en randgemeenten

    • Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg), treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam)

    • Brussel & Wallonië, Noordrijn-Westfalen, Hauts-de-France en Zuid-Engeland

Mode & shopping

Modebewust Antwerpen. Antwerpen is dé shoppingstad bij uitstek én een modestad van wereldformaat.

Door

  • een breed aanbod om mode te kunnen beleven

  • unieke shopervaringen en innovatieve testconcepten

  • een mix van high street & high end fashion, geclusterd in verschillende wijken

  • vooruitstrevende ontwerptalenten die, met een unieke en maatschappelijke verantwoorde blik, baanbrekende mode creëren

Voor

  • fun-shoppers, premium segment en passiemarkten 

  • belevers uit Antwerpen en randgemeenten

  • belevers uit Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg) en treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam)

(Digitale) innovatie van stedelijke dienstverlening

Antwerpen is een voorloper in (digitale) dienstverlening en gaat voor dienstverlening op maat, zonder iemand achter te laten.

Door

  • digitale toepassingen die zodanig tegemoet komen aan de behoeftes van onze stadsgebruikers in hun interactie met de stad zodat het gebruik ervan als naadloos beschouwd wordt (bv. mijn antwerpen app, antwerpen.be, sociaal dossier platform, …)

  • eenvoudige, intuïtieve toepassingen met extra aandacht voor de digitaal minder vaardige stadsgebruikers. Waar nodig de juiste begeleiding te voorzien om mensen op weg te helpen en zo te werken aan een digitaal inclusieve stad. Digital first betekent niet dat telefonisch en fysiek contact niet meer mogelijk zijn voor zij die digitaal minder mee zijn. Maar wie vandaag niet mee is, kan dat morgen wel zijn.

  • dienstverlening maximaal op maat van en gepersonaliseerd aan alle Antwerpenaars (en andere gebruikers) los van het kanaal of de plaats waar de gebruiker zijn dienstverlening wil ontvangen

Voor

  • alle afnemers van producten of diensten van de stad

Stadsvernieuwing

Antwerpen staat voor een ongeziene transformatie en bouwt samen met bewoners, ondernemers en vele andere partners aan de stad van morgen.

Door

  • De Grote Verbinding, die de Oosterweelverbinding, de Ringparken en de Scheldebrug samenbrengt in één geheel, wordt de komende jaren verder uitgetekend en gebouwd. We verbinden bestaande en nieuwe wijken aan beide kanten van de Ring met meer groen, minder lawaai en schonere lucht.

  • een geïntegreerde aanpak voor alle stadsvernieuwingsprojecten die bestaat uit vijf punten: aangename wijken, mobiliteit en infrastructuur, duurzame stad, onroerend erfgoed en stedelijk ontwerp

  • een partnerschap tussen stad Antwerpen, VDAB, Constructiv, Talentenwerf en Lantis om in te zetten op Jobs in de Grote Verbinding.

Voor

  • iedereen die leeft, werkt, studeert of onderneemt in de stad en de regio Antwerpen

  • iedereen die breder baat heeft bij een bepaald stadsvernieuwingsproject

Mobiliteit

Slim naar Antwerpen biedt bereikbaarheidsinformatie en slimme alternatieven aan iedereen die zich naar en in de stad wil verplaatsen.

Door

  • een slimme multimodale routeplanner en navigatie-app met de laatste info rond wegenwerken en omleidingen

  • inspiratie en activatie naar meer duurzame mobiliteitsoplossingen

  • mobiliteitsadvies op maat aan werkgevers met het oog op slimmer verplaatsingsgedrag van hun werknemers

Voor

  • iedereen die woont, werkt, studeert of onderneemt in de vervoerregio Antwerpen

  • iedereen die zich naar of in Antwerpen moet verplaatsen

  • werkgevers

  • mobiliteitspartners


= sleutelthema ook relevant voor kinderen & jongeren.

Verken alle sleutelthema's

 Belevers

Antwerpen is een culturele metropool en een vrijplaats voor eigenzinnige creativiteit.

Door

  • haar internationaal gerenommeerd cultureel erfgoed (bv. Vlaamse meesters, …)

  • vooruitstrevende kunst- en cultuurinstellingen (bv. musea, podia, …)

  • de aanwezigheid van eigenzinnige creatievelingen en Antwerpse meesters door de eeuwen heen

  • het stimuleren van creativiteit bij jongeren en kinderen en het ondersteunen van instellingen die jong talent een platform bieden (bv. Gen Z Fameus, Urban Art Festival,  …)

Voor

  • belevers uit Antwerpen en randgemeenten (met extra focus op kinderen en jongeren, zowel mbt kennis van cultureel erfgoed als het stimuleren van creativiteit)

  • belevers uit Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg) en de treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam) voor bovenlokaal cultuuraanbod

  • via complementaire marktpositionering binnen het culturele veld proberen we een maximale diversiteit aan subdoelgroepen te benaderen

  • doelgroep kan op campagneniveau aangevuld worden met specifieke (internationale) markten voor bepaalde cultuurinstellingen

Cultuur

Een mix aan vooruitstrevende en verbindende evenementen, feesten en attracties geeft Antwerpen volop zuurstof.

Door

  • bestaand en divers (sport)event- en feestaanbod gekoppeld aan sterke, vertrouwde merken

  • extra aanbod dat inspeelt op vernieuwing, al dan niet gericht op een specifiek publiek, met extra focus op het avond- en nachtleven (dansen, film, theater, sport, muziek, clubs, …)

  • aandacht voor een goede spreiding, inclusieve beleving (voldoende gratis) en duurzaamheid

  • Voldoende fysieke ruimte en aanbod voor jongeren om binnen het kader van het nachtleven creativiteit, zelfontplooiing en sociaal leven te stimuleren.

Voor

  • belevers uit Antwerpen en randgemeenten

  • belevers uit Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg) en treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam) voor bovenlokale evenementen

  • doelgroep kan aangevuld worden met specifieke (internationale) markten voor bepaalde evenementen

  • Doelgroep kan voor bepaalde evenementen aangevuld worden met specifieke (internationale) markten en/of subdoelgroepen (bv. sporters, young urban travellers, premium)

  • Fans van stedelijkheid, met bijzondere aandacht voor jongeren en studenten als actieve en betrokken deelnemers in het Antwerpse uitgaansleven

Feest

Ons streekproduct: smaakmeesterschap. De culinaire inspiratie halen Antwerpse chefs uit alle windstreken en culturen. Die internationale allure proef je in elke hap. En zo wordt het Antwerps gastronomisch DNA ook ver buiten de stadsgrenzen geroemd.

Door

  • Een kwalitatief aanbod van restaurants: van sterrenzaken en innovatieve foodconcepten tot smakelijke volkskeukens

  • Gedreven smaakmeesters die inspiratie uit alle windrichtingen van generatie op generatie doorgeven om mensen samen te brengen

Voor

  • premium segmenten en passiemarkten

  • focus op de volgende geografische regio’s:

    • Antwerpen en randgemeenten

    • Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg), treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam)

    • Brussel & Wallonië, Noordrijn-Westfalen, Hauts-de-France en Zuid-Engeland

Culinair

Modebewust Antwerpen. Antwerpen is dé shoppingstad bij uitstek én een modestad van wereldformaat.

Door

  • een breed aanbod om mode te kunnen beleven

  • unieke shopervaringen en innovatieve testconcepten

  • een mix van high street & high end fashion, geclusterd in verschillende wijken

  • vooruitstrevende ontwerptalenten die, met een unieke en maatschappelijke verantwoorde blik, baanbrekende mode creëren

Voor

  • fun-shoppers, premium segment en passiemarkten 

  • belevers uit Antwerpen en randgemeenten

  • belevers uit Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg) en treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam)

Mode & shopping

Antwerpen is een voorloper in (digitale) dienstverlening en gaat voor dienstverlening op maat, zonder iemand achter te laten.

Door

  • digitale toepassingen die zodanig tegemoet komen aan de behoeftes van onze stadsgebruikers in hun interactie met de stad zodat het gebruik ervan als naadloos beschouwd wordt (bv. mijn antwerpen app, antwerpen.be, sociaal dossier platform, …)

  • eenvoudige, intuïtieve toepassingen met extra aandacht voor de digitaal minder vaardige stadsgebruikers. Waar nodig de juiste begeleiding te voorzien om mensen op weg te helpen en zo te werken aan een digitaal inclusieve stad. Digital first betekent niet dat telefonisch en fysiek contact niet meer mogelijk zijn voor zij die digitaal minder mee zijn. Maar wie vandaag niet mee is, kan dat morgen wel zijn.

  • dienstverlening maximaal op maat van en gepersonaliseerd aan alle Antwerpenaars (en andere gebruikers) los van het kanaal of de plaats waar de gebruiker zijn dienstverlening wil ontvangen

Voor

  • alle afnemers van producten of diensten van de stad

(Digitale) innovatie van stedelijke dienstverlening

Antwerpen staat voor een ongeziene transformatie en bouwt samen met bewoners, ondernemers en vele andere partners aan de stad van morgen.

Door

  • De Grote Verbinding, die de Oosterweelverbinding, de Ringparken en de Scheldebrug samenbrengt in één geheel, wordt de komende jaren verder uitgetekend en gebouwd. We verbinden bestaande en nieuwe wijken aan beide kanten van de Ring met meer groen, minder lawaai en schonere lucht.

  • een geïntegreerde aanpak voor alle stadsvernieuwingsprojecten die bestaat uit vijf punten: aangename wijken, mobiliteit en infrastructuur, duurzame stad, onroerend erfgoed en stedelijk ontwerp

  • een partnerschap tussen stad Antwerpen, VDAB, Constructiv, Talentenwerf en Lantis om in te zetten op Jobs in de Grote Verbinding.

Voor

  • iedereen die leeft, werkt, studeert of onderneemt in de stad en de regio Antwerpen

  • iedereen die breder baat heeft bij een bepaald stadsvernieuwingsproject

Stadsvernieuwing

Slim naar Antwerpen biedt bereikbaarheidsinformatie en slimme alternatieven aan iedereen die zich naar en in de stad wil verplaatsen.

Door

  • een slimme multimodale routeplanner en navigatie-app met de laatste info rond wegenwerken en omleidingen

  • inspiratie en activatie naar meer duurzame mobiliteitsoplossingen

  • mobiliteitsadvies op maat aan werkgevers met het oog op slimmer verplaatsingsgedrag van hun werknemers

Voor

  • iedereen die woont, werkt, studeert of onderneemt in de vervoerregio Antwerpen

  • iedereen die zich naar of in Antwerpen moet verplaatsen

  • werkgevers

  • mobiliteitspartners


Mobiliteit

Verken alle sleutelthema's

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm