stad Antwerpen
Cultuur
Antwerpen is een culturele metropool en een vrijplaats voor eigenzinnige creativiteit.
Door
haar internationaal gerenommeerd cultureel erfgoed (bv. Vlaamse meesters, …)
vooruitstrevende kunst- en cultuurinstellingen (bv. musea, podia, …)
de aanwezigheid van eigenzinnige creatievelingen en Antwerpse meesters door de eeuwen heen
het stimuleren van creativiteit bij jongeren en kinderen en het ondersteunen van instellingen die jong talent een platform bieden (bv. Gen Z Fameus, Urban Art Festival, …)
Voor
belevers uit Antwerpen en randgemeenten (met extra focus op kinderen en jongeren, zowel mbt kennis van cultureel erfgoed als het stimuleren van creativiteit)
belevers uit Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg) en de treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam) voor bovenlokaal cultuuraanbod
via complementaire marktpositionering binnen het culturele veld proberen we een maximale diversiteit aan subdoelgroepen te benaderen
doelgroep kan op campagneniveau aangevuld worden met specifieke (internationale) markten voor bepaalde cultuurinstellingen
Feest
Een mix aan vooruitstrevende en verbindende evenementen, feesten en attracties geeft Antwerpen volop zuurstof.
Door
bestaand en divers (sport)event- en feestaanbod gekoppeld aan sterke, vertrouwde merken
extra aanbod dat inspeelt op vernieuwing, al dan niet gericht op een specifiek publiek, met extra focus op het avond- en nachtleven (dansen, film, theater, sport, muziek, clubs, …)
aandacht voor een goede spreiding, inclusieve beleving (voldoende gratis) en duurzaamheid
Voldoende fysieke ruimte en aanbod voor jongeren om binnen het kader van het nachtleven creativiteit, zelfontplooiing en sociaal leven te stimuleren.
Voor
belevers uit Antwerpen en randgemeenten
belevers uit Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg) en treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam) voor bovenlokale evenementen
doelgroep kan aangevuld worden met specifieke (internationale) markten voor bepaalde evenementen
Doelgroep kan voor bepaalde evenementen aangevuld worden met specifieke (internationale) markten en/of subdoelgroepen (bv. sporters, young urban travellers, premium)
Fans van stedelijkheid, met bijzondere aandacht voor jongeren en studenten als actieve en betrokken deelnemers in het Antwerpse uitgaansleven
Culinair
Ons streekproduct: smaakmeesterschap. De culinaire inspiratie halen Antwerpse chefs uit alle windstreken en culturen. Die internationale allure proef je in elke hap. En zo wordt het Antwerps gastronomisch DNA ook ver buiten de stadsgrenzen geroemd.
Door
Een kwalitatief aanbod van restaurants: van sterrenzaken en innovatieve foodconcepten tot smakelijke volkskeukens
Gedreven smaakmeesters die inspiratie uit alle windrichtingen van generatie op generatie doorgeven om mensen samen te brengen
Voor
premium segmenten en passiemarkten
focus op de volgende geografische regio’s:
Antwerpen en randgemeenten
Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg), treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam)
Brussel & Wallonië, Noordrijn-Westfalen, Hauts-de-France en Zuid-Engeland
Mode & shopping
Modebewust Antwerpen. Antwerpen is dé shoppingstad bij uitstek én een modestad van wereldformaat.
Door
een breed aanbod om mode te kunnen beleven
unieke shopervaringen en innovatieve testconcepten
een mix van high street & high end fashion, geclusterd in verschillende wijken
vooruitstrevende ontwerptalenten die, met een unieke en maatschappelijke verantwoorde blik, baanbrekende mode creëren
Voor
fun-shoppers, premium segment en passiemarkten
belevers uit Antwerpen en randgemeenten
belevers uit Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg) en treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam)
(Digitale) innovatie van stedelijke dienstverlening
Antwerpen is een voorloper in (digitale) dienstverlening en gaat voor dienstverlening op maat, zonder iemand achter te laten.
Door
digitale toepassingen die zodanig tegemoet komen aan de behoeftes van onze stadsgebruikers in hun interactie met de stad zodat het gebruik ervan als naadloos beschouwd wordt (bv. mijn antwerpen app, antwerpen.be, sociaal dossier platform, …)
eenvoudige, intuïtieve toepassingen met extra aandacht voor de digitaal minder vaardige stadsgebruikers. Waar nodig de juiste begeleiding te voorzien om mensen op weg te helpen en zo te werken aan een digitaal inclusieve stad. Digital first betekent niet dat telefonisch en fysiek contact niet meer mogelijk zijn voor zij die digitaal minder mee zijn. Maar wie vandaag niet mee is, kan dat morgen wel zijn.
dienstverlening maximaal op maat van en gepersonaliseerd aan alle Antwerpenaars (en andere gebruikers) los van het kanaal of de plaats waar de gebruiker zijn dienstverlening wil ontvangen
Voor
alle afnemers van producten of diensten van de stad
Stadsvernieuwing
Antwerpen staat voor een ongeziene transformatie en bouwt samen met bewoners, ondernemers en vele andere partners aan de stad van morgen.
Door
De Grote Verbinding, die de Oosterweelverbinding, de Ringparken en de Scheldebrug samenbrengt in één geheel, wordt de komende jaren verder uitgetekend en gebouwd. We verbinden bestaande en nieuwe wijken aan beide kanten van de Ring met meer groen, minder lawaai en schonere lucht.
een geïntegreerde aanpak voor alle stadsvernieuwingsprojecten die bestaat uit vijf punten: aangename wijken, mobiliteit en infrastructuur, duurzame stad, onroerend erfgoed en stedelijk ontwerp
een partnerschap tussen stad Antwerpen, VDAB, Constructiv, Talentenwerf en Lantis om in te zetten op Jobs in de Grote Verbinding.
Voor
iedereen die leeft, werkt, studeert of onderneemt in de stad en de regio Antwerpen
iedereen die breder baat heeft bij een bepaald stadsvernieuwingsproject
Mobiliteit
Slim naar Antwerpen biedt bereikbaarheidsinformatie en slimme alternatieven aan iedereen die zich naar en in de stad wil verplaatsen.
Door
een slimme multimodale routeplanner en navigatie-app met de laatste info rond wegenwerken en omleidingen
inspiratie en activatie naar meer duurzame mobiliteitsoplossingen
mobiliteitsadvies op maat aan werkgevers met het oog op slimmer verplaatsingsgedrag van hun werknemers
Voor
iedereen die woont, werkt, studeert of onderneemt in de vervoerregio Antwerpen
iedereen die zich naar of in Antwerpen moet verplaatsen
werkgevers
mobiliteitspartners
= sleutelthema ook relevant voor kinderen & jongeren.
Mobiliteit
Stadsvernieuwing
(Digitale) Innovatie van stedelijke dienstverlening
Mobiliteit
Stadsvernieuwing
(Digitale) Innovatie van stedelijke dienstverlening
Mobiliteit
Stadsvernieuwing
(Digitale) Innovatie van stedelijke dienstverlening
Mobiliteit
Stadsvernieuwing
(Digitale) Innovatie van stedelijke dienstverlening
Gezonde geest in gezond lichaam
Locals
Gelijke kansen
Klimaat
Proper & minder afval
Veiligheid
Medewerkers
Employer branding
Veiligheid op en naar het werk
Digitaal samenwerken
Corporate
Innovation Powerhouse & Economische motor
Knelpunten op de arbeidsmarkt
Talent
Knelpunten op de arbeidsmarkt
Samen voor
jong talent
Studentenstad
Verken alle sleutelthema's
stad Antwerpen
Mobiliteit
Stadsvernieuwing
(Digitale) Innovatie van stedelijke dienstverlening
Belevers
Culinair
Mode & shopping
Feest
Cultuur
Antwerpen is een culturele metropool en een vrijplaats voor eigenzinnige creativiteit.
Door
haar internationaal gerenommeerd cultureel erfgoed (bv. Vlaamse meesters, …)
vooruitstrevende kunst- en cultuurinstellingen (bv. musea, podia, …)
de aanwezigheid van eigenzinnige creatievelingen en Antwerpse meesters door de eeuwen heen
het stimuleren van creativiteit bij jongeren en kinderen en het ondersteunen van instellingen die jong talent een platform bieden (bv. Gen Z Fameus, Urban Art Festival, …)
Voor
belevers uit Antwerpen en randgemeenten (met extra focus op kinderen en jongeren, zowel mbt kennis van cultureel erfgoed als het stimuleren van creativiteit)
belevers uit Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg) en de treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam) voor bovenlokaal cultuuraanbod
via complementaire marktpositionering binnen het culturele veld proberen we een maximale diversiteit aan subdoelgroepen te benaderen
doelgroep kan op campagneniveau aangevuld worden met specifieke (internationale) markten voor bepaalde cultuurinstellingen
Cultuur
Een mix aan vooruitstrevende en verbindende evenementen, feesten en attracties geeft Antwerpen volop zuurstof.
Door
bestaand en divers (sport)event- en feestaanbod gekoppeld aan sterke, vertrouwde merken
extra aanbod dat inspeelt op vernieuwing, al dan niet gericht op een specifiek publiek, met extra focus op het avond- en nachtleven (dansen, film, theater, sport, muziek, clubs, …)
aandacht voor een goede spreiding, inclusieve beleving (voldoende gratis) en duurzaamheid
Voldoende fysieke ruimte en aanbod voor jongeren om binnen het kader van het nachtleven creativiteit, zelfontplooiing en sociaal leven te stimuleren.
Voor
belevers uit Antwerpen en randgemeenten
belevers uit Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg) en treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam) voor bovenlokale evenementen
doelgroep kan aangevuld worden met specifieke (internationale) markten voor bepaalde evenementen
Doelgroep kan voor bepaalde evenementen aangevuld worden met specifieke (internationale) markten en/of subdoelgroepen (bv. sporters, young urban travellers, premium)
Fans van stedelijkheid, met bijzondere aandacht voor jongeren en studenten als actieve en betrokken deelnemers in het Antwerpse uitgaansleven
Feest
Ons streekproduct: smaakmeesterschap. De culinaire inspiratie halen Antwerpse chefs uit alle windstreken en culturen. Die internationale allure proef je in elke hap. En zo wordt het Antwerps gastronomisch DNA ook ver buiten de stadsgrenzen geroemd.
Door
Een kwalitatief aanbod van restaurants: van sterrenzaken en innovatieve foodconcepten tot smakelijke volkskeukens
Gedreven smaakmeesters die inspiratie uit alle windrichtingen van generatie op generatie doorgeven om mensen samen te brengen
Voor
premium segmenten en passiemarkten
focus op de volgende geografische regio’s:
Antwerpen en randgemeenten
Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg), treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam)
Brussel & Wallonië, Noordrijn-Westfalen, Hauts-de-France en Zuid-Engeland
Culinair
Modebewust Antwerpen. Antwerpen is dé shoppingstad bij uitstek én een modestad van wereldformaat.
Door
een breed aanbod om mode te kunnen beleven
unieke shopervaringen en innovatieve testconcepten
een mix van high street & high end fashion, geclusterd in verschillende wijken
vooruitstrevende ontwerptalenten die, met een unieke en maatschappelijke verantwoorde blik, baanbrekende mode creëren
Voor
fun-shoppers, premium segment en passiemarkten
belevers uit Antwerpen en randgemeenten
belevers uit Vlaanderen, Nederland (Noord-Brabant, Zeeland en Limburg) en treinas (Den Haag, Rotterdam, Amsterdam)
Mode & shopping
Antwerpen is een voorloper in (digitale) dienstverlening en gaat voor dienstverlening op maat, zonder iemand achter te laten.
Door
digitale toepassingen die zodanig tegemoet komen aan de behoeftes van onze stadsgebruikers in hun interactie met de stad zodat het gebruik ervan als naadloos beschouwd wordt (bv. mijn antwerpen app, antwerpen.be, sociaal dossier platform, …)
eenvoudige, intuïtieve toepassingen met extra aandacht voor de digitaal minder vaardige stadsgebruikers. Waar nodig de juiste begeleiding te voorzien om mensen op weg te helpen en zo te werken aan een digitaal inclusieve stad. Digital first betekent niet dat telefonisch en fysiek contact niet meer mogelijk zijn voor zij die digitaal minder mee zijn. Maar wie vandaag niet mee is, kan dat morgen wel zijn.
dienstverlening maximaal op maat van en gepersonaliseerd aan alle Antwerpenaars (en andere gebruikers) los van het kanaal of de plaats waar de gebruiker zijn dienstverlening wil ontvangen
Voor
alle afnemers van producten of diensten van de stad
(Digitale) innovatie van stedelijke dienstverlening
Antwerpen staat voor een ongeziene transformatie en bouwt samen met bewoners, ondernemers en vele andere partners aan de stad van morgen.
Door
De Grote Verbinding, die de Oosterweelverbinding, de Ringparken en de Scheldebrug samenbrengt in één geheel, wordt de komende jaren verder uitgetekend en gebouwd. We verbinden bestaande en nieuwe wijken aan beide kanten van de Ring met meer groen, minder lawaai en schonere lucht.
een geïntegreerde aanpak voor alle stadsvernieuwingsprojecten die bestaat uit vijf punten: aangename wijken, mobiliteit en infrastructuur, duurzame stad, onroerend erfgoed en stedelijk ontwerp
een partnerschap tussen stad Antwerpen, VDAB, Constructiv, Talentenwerf en Lantis om in te zetten op Jobs in de Grote Verbinding.
Voor
iedereen die leeft, werkt, studeert of onderneemt in de stad en de regio Antwerpen
iedereen die breder baat heeft bij een bepaald stadsvernieuwingsproject
Stadsvernieuwing
Slim naar Antwerpen biedt bereikbaarheidsinformatie en slimme alternatieven aan iedereen die zich naar en in de stad wil verplaatsen.
Door
een slimme multimodale routeplanner en navigatie-app met de laatste info rond wegenwerken en omleidingen
inspiratie en activatie naar meer duurzame mobiliteitsoplossingen
mobiliteitsadvies op maat aan werkgevers met het oog op slimmer verplaatsingsgedrag van hun werknemers
Voor
iedereen die woont, werkt, studeert of onderneemt in de vervoerregio Antwerpen
iedereen die zich naar of in Antwerpen moet verplaatsen
werkgevers
mobiliteitspartners
Mobiliteit
Mobiliteit
Stadsvernieuwing
(Digitale) Innovatie van stedelijke dienstverlening
Corporate
4 stuwmotoren
3 innovatieclusters
Knelpunten op de arbeidsmarkt
Mobiliteit
Stadsvernieuwing
(Digitale) Innovatie van stedelijke dienstverlening
Talent
Knelpunten op de arbeidsmarkt
Gekwalicifeerde uitstroom
Studentenstad
Mobiliteit
Stadsvernieuwing
(Digitale) Innovatie van stedelijke dienstverlening
Medewerkers
Employer branding
Veerkracht
Digitale werkplek
Mobiliteit
Stadsvernieuwing
(Digitale) Innovatie van stedelijke dienstverlening
Locals
Gelijke kansen
(Mentaal) welbevinden
Proper & minder afval
Klimaat
Verken alle sleutelthema's