Esran op Instagram
Esran van Stadsreiniging sprak de Instagramvolgers van stad Antwerpen rechtstreeks toe om te sensibiliseren rond zwerfvuil op de Scheldekaaien.
2021

Enkele goede voorbeelden:

Alles wat de stad doet, draait om echte mensen. Zorg er dus voor dat mensen zich  herkennen in je communicatie:

  • Let erop dat je boodschap oprecht overkomt.

  • Vermijd afgelikte beelden die aanvoelen als stockfoto’s.

  • Gebruik geen overdreven promotionele tone of voice

Jongeren in de bib
De bib wilde haar studieplekken bij jongeren promoten en ging voor TikTok-content door én voor jongeren.
2022

Wie breder zoekt, die beter vindt
Het verhaal rond inclusief ondernemen wordt oprecht in beeld gebracht door zowel de ondernemer als de werknemer aan het woord te laten.
2022

Kom niet fake of afgelikt over.

Wees authentiek

Winkelzondagen
Het beeld toont een spontaan moment tussen vriendinnen. Dit beeld zegt: in Antwerpen shoppen is gezellig en fun.
2022

Enkele goede voorbeelden:

Dit criterium is vooral van toepassing op de beleefthema’s. Zorg ervoor dat je ontvanger spontaan zin krijgt in je aanbod. Zo straal je beleving uit:

  • Toon emotie.

  • Breng de beleving in beeld.

Zomerbeelden
Deze mooie zomerbeelden doen wegdromen van een trip naar Antwerpen.
2021

Wees nooit niche of overdreven exclusief.

Creëer goesting op een toegankelijke manier

Counter Strike: Antwerp Harbor map
Als persactie rond het WK counterstrike werd een stukje Antwerpen geïntegreerd in een game.
2022

Podcast: "Allemaal Antwerpenaar
Een frisse podcastreeks die toont hoe belangrijk het is om te reageren bij discriminatie. Dit format maakt de boodschap heel menselijk en warm.
2022

Enkele goede voorbeelden:

Antwerpen ademt creativiteit en innovatie. Trek dit door in je communicatie. Probeer nieuwe formats, experimenteer en benader je communicatievraagstuk eens op een heel andere manier.

Vermijd voorspelbare communicatie.

Kom vernieuwend en verrassend uit de hoek

Hou 't stad proper
Een huisvuilophaler uit al rappend frustraties van hem en zijn collega’s. Zo zegt de stad op een gedurfde, atypische manier dat sluikstorten niet oké is.
2022

Een goed voorbeeld:

De stad wil een krachtig merk zijn, een merk dat er staat en zelfvertrouwen uitstraalt. Laat stedelijke communicatie opvallen met een gezonde portie creativiteit en durf.

Wees niet onzeker.

Straal durf uit

Studentencampagne
Deze Instagram reel zet studenten op een energieke manier aan om Antwerpen in al haar facetten te beleven. Want het studentenleven is meer dan blokken en feesten.
2022

7,5 kg zak
Hoe maak je een boodschap over te zware afvalzakken positief? Deze campagne bracht medewerkers in beeld met een positieve quote.
2018

Merci helpende handen
In de moeilijke coronaperiode focuste deze campagne op de drive en samenhang in Antwerpen.
2020

Enkele goede voorbeelden:

We willen dat onze doelgroepen de stad associëren met iets positiefs en het gevoel hebben dat de stad er voor hen is. Toon dus in je communicatie dat het in de stad fijn leven, vertoeven, ondernemen, werken en studeren is.

Vermijd pessimistische en belerende boodschappen.

Maak het energiek en positief

Hey ik ben ook pmd
Deze campagne wijst Antwerpenaren erop dat er meer in de blauwe zak mag dan ze denken. Hoe? Met duidelijke copy en PMD-objecten in de hoofdrol.
2022

Ronde van Vlaanderen
Deze campagne toont de sfeer van de start van de Ronde van Vlaanderen in Antwerpen. De headline valt op en bevat maar één boodschap: ‘Supporter mee.’
2022

Antwerp Marathon
Het doel van deze campagne was awareness. Alleen het noodzakelijke staat op de affiche: een eenvoudig beeld en een grote titel en datum.
2022

Enkele goede voorbeelden:

Onze prioriteit is de boodschap goed tot bij de ontvanger krijgen. Vraag jezelf dus steeds af: welke info heeft de ontvanger nodig en is de communicatie duidelijk? Zo maak je het voor de ontvanger gemakkelijker:

  • Laat tekst en beeld elkaar ondersteunen.

  • Schrap overbodige elementen.

  • Draai niet rond de pot.

Maak je boodschap niet onnodig ingewikkeld.

Wees rechttoe rechtaan

Chauffeur bij de stad, iets voor jou?
De wervingscampagne toont echte chauffeurs en focust op de fijne, verbonden sfeer onder collega’s.
2021

Lichtjes campagne WIA
Tijdens de eerste coronawinter deed de stad een verbindende oproep aan haar inwoners om samen de stad te verlichten.
2020

Allemaal Antwerpenaar
Deze campagne toont in beeld en tekst dat iedereen zichzelf kan zijn in Antwerpen.
2021

Enkele goede voorbeelden:

Als stad willen we het vertrouwen krijgen van onze doelgroepen. Communiceer daarom  steeds op een verbindende manier. Enkele richtlijnen:

  • Houd rekening met de diversiteit in onze doelgroepen.

  • Ga op zoek naar een gemeenschappelijke basis.

  • Vermijd stereotiepen en sluit geen bevolkingsgroepen uit. 

Stigmatiseer nooit en sluit geen doelgroepen uit.

Communiceer verbindend

 Dit is een must voor alle communicatie.

Ga altijd voor een onderscheidend aanbod dat:

  • bijdraagt aan vooruitgang, vernieuwing en verbetering van de stad;

  • de sociale cohesie in de stad bevordert.

Zorg ervoor dat je communicatie altijd verbindend is en zoveel mogelijk aanleunt bij de merkcriteria. Vermijd communicatie die in strijd is met een van de kernbegrippen.

Hoe maken we de merkstrategie concreet?

Esran op Instagram
Esran van Stadsreiniging sprak de Instagramvolgers van stad Antwerpen rechtstreeks toe om te sensibiliseren rond zwerfvuil op de Scheldekaaien.
2021

Enkele goede voorbeelden:

Alles wat de stad doet, draait om echte mensen. Zorg er dus voor dat mensen zich  herkennen in je communicatie:

  • Let erop dat je boodschap oprecht overkomt.

  • Vermijd afgelikte beelden die aanvoelen als stockfoto’s.

  • Gebruik geen overdreven promotionele tone of voice

Jongeren in de bib
De bib wilde haar studieplekken bij jongeren promoten en ging voor TikTok-content door én voor jongeren.
2022

Wie breder zoekt, die beter vindt
Het verhaal rond inclusief ondernemen wordt oprecht in beeld gebracht door zowel de ondernemer als de werknemer aan het woord te laten.
2022

Kom niet fake of afgelikt over.

Wees authentiek

Winkelzondagen
Het beeld toont een spontaan moment tussen vriendinnen. Dit beeld zegt: in Antwerpen shoppen is gezellig en fun.
2022

Enkele goede voorbeelden:

Dit criterium is vooral van toepassing op de beleefthema’s. Zorg ervoor dat je ontvanger spontaan zin krijgt in je aanbod. Zo straal je beleving uit:

  • Toon emotie.

  • Breng de beleving in beeld.

Zomerbeelden
Deze mooie zomerbeelden doen wegdromen van een trip naar Antwerpen.
2021

Wees nooit niche of overdreven exclusief.

Creëer goesting op een toegankelijke manier

Counter Strike: Antwerp Harbor map
Als persactie rond het WK counterstrike werd een stukje Antwerpen geïntegreerd in een game.
2022

Podcast: "Allemaal Antwerpenaar
Een frisse podcastreeks die toont hoe belangrijk het is om te reageren bij discriminatie. Dit format maakt de boodschap heel menselijk en warm.
2022

Enkele goede voorbeelden:

Antwerpen ademt creativiteit en innovatie. Trek dit door in je communicatie. Probeer nieuwe formats, experimenteer en benader je communicatievraagstuk eens op een heel andere manier.

Vermijd voorspelbare communicatie.

Kom vernieuwend en verrassend uit de hoek

Hou 't stad proper
Een huisvuilophaler uit al rappend frustraties van hem en zijn collega’s. Zo zegt de stad op een gedurfde, atypische manier dat sluikstorten niet oké is.
2022

Een goed voorbeeld:

De stad wil een krachtig merk zijn, een merk dat er staat en zelfvertrouwen uitstraalt. Laat stedelijke communicatie opvallen met een gezonde portie creativiteit en durf.

Wees niet onzeker.

Straal durf uit

Studentencampagne
Deze Instagram reel zet studenten op een energieke manier aan om Antwerpen in al haar facetten te beleven. Want het studentenleven is meer dan blokken en feesten.
2022

7,5 kg zak
Hoe maak je een boodschap over te zware afvalzakken positief? Deze campagne bracht medewerkers in beeld met een positieve quote.
2018

Merci helpende handen
In de moeilijke coronaperiode focuste deze campagne op de drive en samenhang in Antwerpen.
2020

Enkele goede voorbeelden:

We willen dat onze doelgroepen de stad associëren met iets positiefs en het gevoel hebben dat de stad er voor hen is. Toon dus in je communicatie dat het in de stad fijn leven, vertoeven, ondernemen, werken en studeren is.

Vermijd pessimistische en belerende boodschappen.

Maak het energiek en positief

Hey ik ben ook pmd
Deze campagne wijst Antwerpenaren erop dat er meer in de blauwe zak mag dan ze denken. Hoe? Met duidelijke copy en PMD-objecten in de hoofdrol.
2022

Ronde van Vlaanderen
Deze campagne toont de sfeer van de start van de Ronde van Vlaanderen in Antwerpen. De headline valt op en bevat maar één boodschap: ‘Supporter mee.’
2022

Antwerp Marathon
Het doel van deze campagne was awareness. Alleen het noodzakelijke staat op de affiche: een eenvoudig beeld en een grote titel en datum.
2022

Enkele goede voorbeelden:

Onze prioriteit is de boodschap goed tot bij de ontvanger krijgen. Vraag jezelf dus steeds af: welke info heeft de ontvanger nodig en is de communicatie duidelijk? Zo maak je het voor de ontvanger gemakkelijker:

  • Laat tekst en beeld elkaar ondersteunen.

  • Schrap overbodige elementen.

  • Draai niet rond de pot.

Maak je boodschap niet onnodig ingewikkeld.

Wees rechttoe rechtaan

Chauffeur bij de stad, iets voor jou?
De wervingscampagne toont echte chauffeurs en focust op de fijne, verbonden sfeer onder collega’s.
2021

Lichtjes campagne WIA
Tijdens de eerste coronawinter deed de stad een verbindende oproep aan haar inwoners om samen de stad te verlichten.
2020

Allemaal Antwerpenaar
Deze campagne toont in beeld en tekst dat iedereen zichzelf kan zijn in Antwerpen.
2021

Enkele goede voorbeelden:

Als stad willen we het vertrouwen krijgen van onze doelgroepen. Communiceer daarom  steeds op een verbindende manier. Enkele richtlijnen:

  • Houd rekening met de diversiteit in onze doelgroepen.

  • Ga op zoek naar een gemeenschappelijke basis.

  • Vermijd stereotiepen en sluit geen bevolkingsgroepen uit. 

Stigmatiseer nooit en sluit geen doelgroepen uit.

Communiceer verbindend

 Dit is een must voor alle communicatie.

Ga altijd voor een onderscheidend aanbod dat:

  • bijdraagt aan vooruitgang, vernieuwing en verbetering van de stad;

  • de sociale cohesie in de stad bevordert.

Zorg ervoor dat je communicatie altijd verbindend is en zoveel mogelijk aanleunt bij de merkcriteria. Vermijd communicatie die in strijd is met een van de kernbegrippen.

Hoe maken we de merkstrategie concreet?

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm