aan het woord
Beweeg jij je als eerstelijnswerker of hulpverlener vlot in netwerken of vraagt dat net extra veel energie?
“Ik werk voor CAW Antwerpen, voor 1 Gezin 1 Plan. Dat is een netwerkorganisatie die gezinnen ondersteunt met kinderen en jongeren. We gaan voor die gezinnen op zoek naar een netwerk dat ondersteunend kan zijn, zowel professioneel als niet professioneel. Dat netwerk bestaat dus ook uit vrienden, kennissen en verenigingen. We helpen mensen verder met de problemen waar ze mee geconfronteerd worden.”
“Dat bewegen in netwerken is een leerproces. Binnen 1 Gezin, 1 Plan zitten sowieso heel veel sectoren vervat waardoor je automatisch in het netwerk wordt geduwd. Dat is vaak wat zoeken omdat iedereen vanuit hun eigen opdracht werkt. Het vraagt tijd en moeite om de organisaties te leren kennen.”
Wat heb jij concreet nodig om nog beter te netwerken in je dagelijkse praktijk?
“Ik moet ruimte krijgen vanuit mijn eigen organisatie om daar tijd voor te voorzien. Je moet voldoende aanwezig zijn op overlegmomenten of netwerkmomenten om effectief kennis te maken met andere mensen en het over je werk te hebben. Op die manier wordt het een meerwaarde.”
Waar bots je op en waar zit de winst voor jou en voor je klant?
“Ik bots op het combineren van verschillende opdrachten in mijn agenda. Toch is het een grote meerwaarde. Als basiswerker ontmoet je verschillende partners tijdens netwerkmomenten. Door met hen samen te werken, ontdek je nieuwe wegen met je klanten. Hoe meer partners en organisaties je kent, hoe meer je die ook kunt gaan aanwenden in je klantsysteem.”
aan het woord
Beweeg jij je als eerstelijnswerker of hulpverlener vlot in netwerken of vraagt dat net extra veel energie?
“Ik werk voor CAW Antwerpen, voor 1 Gezin 1 Plan. Dat is een netwerkorganisatie die gezinnen ondersteunt met kinderen en jongeren. We gaan voor die gezinnen op zoek naar een netwerk dat ondersteunend kan zijn, zowel professioneel als niet professioneel. Dat netwerk bestaat dus ook uit vrienden, kennissen en verenigingen. We helpen mensen verder met de problemen waar ze mee geconfronteerd worden.”
“Dat bewegen in netwerken is een leerproces. Binnen 1 Gezin, 1 Plan zitten sowieso heel veel sectoren vervat waardoor je automatisch in het netwerk wordt geduwd. Dat is vaak wat zoeken omdat iedereen vanuit hun eigen opdracht werkt. Het vraagt tijd en moeite om de organisaties te leren kennen.”
Wat heb jij concreet nodig om nog beter te netwerken in je dagelijkse praktijk?
“Ik moet ruimte krijgen vanuit mijn eigen organisatie om daar tijd voor te voorzien. Je moet voldoende aanwezig zijn op overlegmomenten of netwerkmomenten om effectief kennis te maken met andere mensen en het over je werk te hebben. Op die manier wordt het een meerwaarde.”
Waar bots je op en waar zit de winst voor jou en voor je klant?
“Ik bots op het combineren van verschillende opdrachten in mijn agenda. Toch is het een grote meerwaarde. Als basiswerker ontmoet je verschillende partners tijdens netwerkmomenten. Door met hen samen te werken, ontdek je nieuwe wegen met je klanten. Hoe meer partners en organisaties je kent, hoe meer je die ook kunt gaan aanwenden in je klantsysteem.”