Beste Antwerpenaar, beste geïnteresseerde,

Het leven in een stad biedt een ongeziene rijkdom aan mogelijkheden. Een van de taken van stad Antwerpen is om die mogelijkheden voor iedereen toegankelijk te maken en de ontplooiing van haar burgers maximaal te ondersteunen.

Stad Antwerpen is vandaag als overheid in vele opzichten koploper in digitale dienstverlening aan haar burgers. Maar toch blijven er vele kansen onbenut terwijl tegelijkertijd de digitale en technologische ontwikkelingen steeds sneller verlopen en de digitale verwachtingen van onze stadsgebruikers enorm zijn toegenomen. De Covid-periode is daar uiteraard niet vreemd aan. Wil de stad haar dienstverlening aan de burger verder verbeteren en in Vlaanderen een toonaangevende positie blijven behouden, dan moeten we vandaag werken aan een omvattende strategie voor digitale transformatie. Die strategie ligt vandaag voor u.

Antwerpen gaat voor digital first in haar relatie met de burger. We gaan voor een toekomst waarin de stadsgebruiker nog meer centraal staat. Waarin we meedenken met onze burger en hem maximaal ontzorgen en ondersteunen door actief onze dienstverlening op zijn maat aan te bieden. We versterken onze relatie met de burger ook door veel intenser samen te werken en de kennis die er lokaal aanwezig is in te zetten voor een betere stad. Dit is een toekomst waarin we technologie omarmen om de stadsbeleving sterk te verbeteren. Waar nodig zullen we daarvoor onze interne processen aanpassen.

Wat betekent dat concreet? Een van de kernelementen van onze strategie voor digitale transformatie is de native app. Daarmee kan de stadsgebruiker via één overzichtelijke app àlle dienstverlening van de stad benutten en kan de stad in een één op één communicatie samenwerken met de burger. Zie het voor u: een persoonlijk bericht krijgen dat uw internationaal paspoort aan vervanging toe is, en met een klik de aanvraag voor verlenging doen. Rechtstreeks een foto kunnen sturen van een sluikstort in uw buurt, waarna de sluikstort-cel in actie komt. Een melding kunnen doen van een stoep of straat die er belabberd bij ligt en een persoonlijk bericht krijgen wanneer dit wordt aangepakt. Een persoonlijk overzicht krijgen van het relevante vrijetijdsaanbod in de stad op basis van uw voorkeuren. Of als horeca-uitbater persoonlijke info krijgen over de mogelijkheden om uw terras uit te breiden. Waarom kan dit nu nog niet? We gaan er werk van maken, de burger heeft hier gewoon recht op.

Wist u dat we over de hele stad honderden sensoren en camera’s hebben die publieke en private informatie verzamelen over luchtkwaliteit, waterstanden, onveilige situaties, overtredingen, aantallen mensen en voertuigen op drukke plekken en ga zo maar door? Probleem: die gegevens worden vandaag niet met elkaar in verband gebracht. Daar missen we geweldig veel kansen. Kansen om sneller beter beleid te voeren en sneller oplossingen te vinden die voor de stadsgebruiker echt het verschil maken. Op basis van al deze data — en met respect voor de privacy — bouwen we een digitale spiegelstad van Antwerpen om sneller te kunnen ingrijpen op concrete problemen en ook om impact van beleid in voorbereiding beter te kunnen inschatten.

Een slimme stad is een stad die digitalisering inzet voor haar burgers. Een slimme stad is ook een digitaal inclusieve stad. Telefonisch en fysiek contact blijven mogelijk voor wie niet digitaal mee is. Maar wie vandaag niet digitaal mee is, kan het morgen wel zijn. Eenvoudige, intuïtieve toepassingen én de juiste begeleiding zullen nog meer Antwerpenaren digitaal aan boord trekken.

De digitale transformatie van Antwerpen is een fantastische uitdaging. We hebben u als burger bevraagd over uw verlangens en bekommernissen en gaan snel van start. Antwerpen moet een stad worden die altijd nagaat hoe technologie een betere oplossing voor onze stadsgebruiker kan voorzien. Technologie als katalysator voor al onze stedelijke uitdagingen.

We hoeven als stad niet alles alleen te doen. Een cultuur van samenwerken en innoveren is cruciaal om onze ambities waar te maken. U bent er als burger. De stad is rijk aan kennisinstellingen en innovatieve bedrijven. We betrekken allen dan ook bij het realiseren van onze digitale strategie.

Met u samen kijk ik uit naar de digitale transformatie van Antwerpen, om voor ons allen de rijkdom van het stadsleven nog beter uit de verf te laten komen. Laat ons daar samen werk van maken.


Claude Marinower,
Schepen voor Digitalisering en Innovatie,

Voorwoord
Antwerpen, 1 juni 2021
scroll animatie (copy)
Voorwoord
Antwerpen, 1 juni 2021

Beste Antwerpenaar, beste geïnteresseerde,

Het leven in een stad biedt een ongeziene rijkdom aan mogelijkheden. Een van de taken van stad Antwerpen is om die mogelijkheden voor iedereen toegankelijk te maken en de ontplooiing van haar burgers maximaal te ondersteunen.

Stad Antwerpen is vandaag als overheid in vele opzichten koploper in digitale dienstverlening aan haar burgers. Maar toch blijven er vele kansen onbenut terwijl tegelijkertijd de digitale en technologische ontwikkelingen steeds sneller verlopen en de digitale verwachtingen van onze stadsgebruikers enorm zijn toegenomen. De Covid-periode is daar uiteraard niet vreemd aan. Wil de stad haar dienstverlening aan de burger verder verbeteren en in Vlaanderen een toonaangevende positie blijven behouden, dan moeten we vandaag werken aan een omvattende strategie voor digitale transformatie. Die strategie ligt vandaag voor u.

Antwerpen gaat voor digital first in haar relatie met de burger. We gaan voor een toekomst waarin de stadsgebruiker nog meer centraal staat. Waarin we meedenken met onze burger en hem maximaal ontzorgen en ondersteunen door actief onze dienstverlening op zijn maat aan te bieden. We versterken onze relatie met de burger ook door veel intenser samen te werken en de kennis die er lokaal aanwezig is in te zetten voor een betere stad. Dit is een toekomst waarin we technologie omarmen om de stadsbeleving sterk te verbeteren. Waar nodig zullen we daarvoor onze interne processen aanpassen.

Wat betekent dat concreet? Een van de kernelementen van onze strategie voor digitale transformatie is de native app. Daarmee kan de stadsgebruiker via één overzichtelijke app àlle dienstverlening van de stad benutten en kan de stad in een één op één communicatie samenwerken met de burger. Zie het voor u: een persoonlijk bericht krijgen dat uw internationaal paspoort aan vervanging toe is, en met een klik de aanvraag voor verlenging doen. Rechtstreeks een foto kunnen sturen van een sluikstort in uw buurt, waarna de sluikstort-cel in actie komt. Een melding kunnen doen van een stoep of straat die er belabberd bij ligt en een persoonlijk bericht krijgen wanneer dit wordt aangepakt. Een persoonlijk overzicht krijgen van het relevante vrijetijdsaanbod in de stad op basis van uw voorkeuren. Of als horeca-uitbater persoonlijke info krijgen over de mogelijkheden om uw terras uit te breiden. Waarom kan dit nu nog niet? We gaan er werk van maken, de burger heeft hier gewoon recht op.

Wist u dat we over de hele stad honderden sensoren en camera’s hebben die publieke en private informatie verzamelen over luchtkwaliteit, waterstanden, onveilige situaties, overtredingen, aantallen mensen en voertuigen op drukke plekken en ga zo maar door? Probleem: die gegevens worden vandaag niet met elkaar in verband gebracht. Daar missen we geweldig veel kansen. Kansen om sneller beter beleid te voeren en sneller oplossingen te vinden die voor de stadsgebruiker echt het verschil maken. Op basis van al deze data — en met respect voor de privacy — bouwen we een digitale spiegelstad van Antwerpen om sneller te kunnen ingrijpen op concrete problemen en ook om impact van beleid in voorbereiding beter te kunnen inschatten.

Een slimme stad is een stad die digitalisering inzet voor haar burgers. Een slimme stad is ook een digitaal inclusieve stad. Telefonisch en fysiek contact blijven mogelijk voor wie niet digitaal mee is. Maar wie vandaag niet digitaal mee is, kan het morgen wel zijn. Eenvoudige, intuïtieve toepassingen én de juiste begeleiding zullen nog meer Antwerpenaren digitaal aan boord trekken.

De digitale transformatie van Antwerpen is een fantastische uitdaging. We hebben u als burger bevraagd over uw verlangens en bekommernissen en gaan snel van start. Antwerpen moet een stad worden die altijd nagaat hoe technologie een betere oplossing voor onze stadsgebruiker kan voorzien. Technologie als katalysator voor al onze stedelijke uitdagingen.

We hoeven als stad niet alles alleen te doen. Een cultuur van samenwerken en innoveren is cruciaal om onze ambities waar te maken. U bent er als burger. De stad is rijk aan kennisinstellingen en innovatieve bedrijven. We betrekken allen dan ook bij het realiseren van onze digitale strategie.

Met u samen kijk ik uit naar de digitale transformatie van Antwerpen, om voor ons allen de rijkdom van het stadsleven nog beter uit de verf te laten komen. Laat ons daar samen werk van maken.


Claude Marinower,
Schepen voor Digitalisering en Innovatie,

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm