shape.svg
166708522-18398205761... 128683673-42505357185... fh020015.jpg plusthirtytwo.jpg schermafbeelding-2021...

Bernadette Antwerp S/S 21
© Laurence Ellis

Mikio Sakabe A/W 21 © Ikeno Shiori

© D'heygere

© PlusThirtyTwo

Merryl Rogge A/W 21
© Sloan Laurits

Ook zonder fysieke winkellocaties gaat het hard voor ‘onze’ designers. Het florerende moeder-dochterlabel Bernadette van Charlotte De Geyter schittert in Vogue-shoots en wordt gedragen door wereldsterren zoals Michaela Coel en Dakota Johnson. Meryll Rogge, die eerder furore maakte bij Dries Van Noten en Marc Jacobs, wordt wereldwijd verkocht – met mede-alumnus Eduard Both van CAP Studio aan boord als knitwear designer.

De online store van surrealistisch accessoirelabel D’heygere zag het licht in 2020, een nieuwe mijlpaal op het palmares van cultdesigner Stephanie D’heygere. Raphaële Lenseigne’s merk Adult. is online felbegeerd voor grensverleggende, gender-inclusieve footwear. Nog zo’n innovatieve toppers zijn de ‘Grounds’ sneakers van Mikio Sakabe, gebaseerd in Tokyo. Ook de duurzame slow fashion van Maddalena Annunziata, de future forward collecties van Flora Miranda en het textieldesign van Wiesi Will blinken uit. Hyein Seo en Taro Horiuchi breken zowel in Azië als Europa en ver daarbuiten potten. In 2020 onthulde Wujic Jo uit masterlichting '17 zijn label ‘Wujic Jo Antwerp’, met een gelauwerde collectie ‘artwear’-brillen.

Gennaro Velotti stampte zijn eigen merk Esse Gi Esse uit de grond, naast zijn job voor het historische huis Courrèges. De structurele en donkere romantiek van Cédric Jacquemyn heeft een trouw publiek gewonnen terwijl Niels Peeraers’ unieke accessoirelabel verder blijft groeien. Sarah De Saint Hubert voorziet rocksterren – en het brede publiek – van een ethisch gemaakte garderobe. Donavon Tjons werk koop je online bij Yngr. Intussen verzamelt zich een jonge garde rond creatief collectief PlusThirtyTwo terwijl Dilan en Lezan Lurr de grenzen van duurzame mode verleggen met Namacheko.

‘Antwerpse mode’ is dus allesbehalve in een hokje te plaatsen, en dat trekt de aandacht van de hele wereld. De stad is vandaag nog steeds, en meer dan ooit, een experimentele incubator voor mode. Zo is er een creatieve diaspora ontstaan die uitdeint van Antwerpen tot in heel Vlaanderen, de rest van België en ver daarbuiten. Jonge ondernemers bewijzen dat ze ook zonder formele modeopleiding zich een eigen weg kunnen banen richting spotlights. Zo won Arte Antwerp in 2019 de prijs voor ‘Belgian Fashion Brand of the Year’ en mag HNST zich het meest duurzame jeanslabel ter wereld noemen. I Love Mr Mittens ontstond op Instagram als hobby en viert al bijna tien jaar commercieel succes. Winkels met puur design-DNA zoals Louis, Graanmarkt 13, VIER, Thiron, Kaai, Komono, Ophélia Lingerie, Studio Collect, Lies Mertens en Wolk zijn ook niet meer uit het verhaal van de Antwerpse mode weg te denken. Al deze namen zijn stuk voor stuk vlaggendragers voor een stad die grenzeloze creativiteit, energierijke knowhow en ruwe kantjes niet uitvlakt maar aanwakkert, tot mode-aficionado’s de wereld rond er klaar voor – én wild van – zijn.

Diaspora van creativiteit
ANTWERPSE MODE: VANDAAG

Wie over ‘Antwerpse mode’ spreekt, heeft het meestal over alumni van de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Onmiskenbaar met elkaar verbonden, vormen de Modeafdeling en Antwerpen een rijke voedingsbodem voor talent. Een eigen universum, waar studenten de tijd kunnen nemen om hun signatuur en visie scherp te stellen. De wereldwijd befaamde opleiding verwelkomt dan ook jaarlijks studenten uit zo’n 40 verschillende landen. Het label ‘Antwerps’ of ‘Belgisch’ werd zo vanaf de jaren ‘80 een internationaal kwaliteitsmerk, maar het is zeker niet voorbehouden aan designers met de Belgische nationaliteit – of met een masterdiploma van de Academie op zak. Wat hun achtergrond ook mag zijn, de stroom aan lokaal gevoed talent blijkt onuitputtelijk. Terwijl de originele Antwerpse groten hun reputatie verder uitbouwen, gooit zowel jong talent als de bredere Belgische mode-community hoge ogen binnen de internationale mode-industrie.

Demna Gvasalia, in 2006 afgestudeerd aan de Modeafdeling, brak op korte tijd door vanuit het cult collectief Vêtements, om in 2015 aangesteld te worden als creatief directeur bij Balenciaga. Of denk aan Rushemy Botter en partner Lisi Herrebrugh, die dankzij hun prijzenwinnende label BOTTER samen aan de top plaatsnamen bij Nina Ricci. Glenn Martens oogst al jaren internationale lof met Y/Project en werd in 2020 ook creatief directeur bij Diesel. Nadège Vanhee-Cybulski werkte voor The Row, Céline en Maison Martin Margiela en is vandaag artistiek directeur bij Hermès. Ook de Antwerpse generatie van de jaren ’90, intussen gevestigde waarden, blijft evolueren: Kris Van Assche was 11 jaar creatief directeur van Dior Homme en heeft sinds 2018 de leiding over Berluti. Raf Simons ging na een reeks iconische collecties voor Dior en Calvin Klein in 2020 officieel als ‘co-creative director’ aan de slag bij Prada.

160196372-37225062712... (copy)

Ook de laatste jaren vallen kleppers uit de Modeafdeling regelmatig in de internationale prijzen. Zo werd de Zuid-Koreaanse Minju Kim in 2020 uitgeroepen tot winnaar van het eerste seizoen van Netflix-titel ‘Next in Fashion’ en werd Sander Bos finalist in ‘Making The Cut’ op Amazon Prime Video met onder andere Naomi Campbell en Joseph Altuzarra als jury. Sabine Skarule haalde de H&M Design Award 2020 binnen, een belangrijke push voor groeiende labels. Beauty-fenomeen Cécile Paravina werd in 2020 door de British Fashion Council tot finalist uitgeroepen in hun ‘New Wave’-lichting. Glenn Martens won in datzelfde jaar, samen met Marine Serre, de prestigieuze ANDAM-prijs voor de tweede keer.

Prijzenpakkers

Het buitenland hangt aan de lijn, maar heel wat namen slaan ook lokaal hun vleugels uit bij succesvolle Belgische labels: ontwerper Haider Ackermann is als creative consultant aan het werk voor Maison Ullens. Michal Gruca ontwerpt prints voor Raf Simons. Tom Depoortere bepaalt al jaren met succes de richting van prêt-à-porter-topper Essentiel. Nathalie Vleesschouwer ontwerpt voor Fragile, Bruno Van Gils voor Café Costume, Wouter Hoste voor Antwrp en Vicky Vinck voor Maan Kids.

Een grote groep ontwerpers kleurt het Antwerpse stadsbeeld met hun eigen winkels en ateliers: Dries Van Noten, Walter Van Beirendonck, Dirk Van Saene en Raf Simons werken nog steeds vanuit de stad. Stephan Schneider is een vaste waarde in het stadscentrum. De knitwear van Christian Wijnants is een trekpleister in de Steenhouwersvest, net als de juwelen van Wouters & Hendrix en Studio Collect in dezelfde straat. Jan-Jan Van Essche verlegt de grenzen van alternatieve mode in Atelier Solarshop en Toos Franken is in de Nationalestraat te vinden. Izumi Hongo creëert in de stad wonderlijke textielarchitectuur en mode onder de naam ‘Van Hongo’ en Nel Maertens richtte lokaal een studio op voor grafische printprojecten. Tim Van Steenbergen shop je bij Garderobe Nationale en Eat Dust/Girls of Dust van Keith Hioco en Aline Walther vind je in de Volkstraat én Los Angeles.

Lokale energie
christian-wijnants-aw... 145732425-21884905662... 161840627-89170289496...

Christian Wijnants A/W 21
© Lennert Madou

Wouters & Hendrix A/W 21 © Noir Twin

Christian Wynants A/W 21
© Lennert Madou

Jan-Jan Van Esche A/W 21
© Pietro Celestina

Minju Kim A/W 21 © Sangmi An

shape.svg

Wie over ‘Antwerpse mode’ spreekt, heeft het meestal over alumni van de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Onmiskenbaar met elkaar verbonden, vormen de Modeafdeling en Antwerpen een rijke voedingsbodem voor talent. Een eigen universum, waar studenten de tijd kunnen nemen om hun signatuur en visie scherp te stellen. De wereldwijd befaamde opleiding verwelkomt dan ook jaarlijks studenten uit zo’n 40 verschillende landen. Het label ‘Antwerps’ of ‘Belgisch’ werd zo vanaf de jaren ‘80 een internationaal kwaliteitsmerk, maar het is zeker niet voorbehouden aan designers met de Belgische nationaliteit – of met een masterdiploma van de Academie op zak. Wat hun achtergrond ook mag zijn, de stroom aan lokaal gevoed talent blijkt onuitputtelijk. Terwijl de originele Antwerpse groten hun reputatie verder uitbouwen, gooit zowel jong talent als de bredere Belgische mode-community hoge ogen binnen de internationale mode-industrie.

Demna Gvasalia, in 2006 afgestudeerd aan de Modeafdeling, brak op korte tijd door vanuit het cult collectief Vêtements, om in 2015 aangesteld te worden als creatief directeur bij Balenciaga. Of denk aan Rushemy Botter en partner Lisi Herrebrugh, die dankzij hun prijzenwinnende label BOTTER samen aan de top plaatsnamen bij Nina Ricci. Glenn Martens oogst al jaren internationale lof met Y/Project en werd in 2020 ook creatief directeur bij Diesel. Nadège Vanhee-Cybulski werkte voor The Row, Céline en Maison Martin Margiela en is vandaag artistiek directeur bij Hermès. Ook de Antwerpse generatie van de jaren ’90, intussen gevestigde waarden, blijft evolueren: Kris Van Assche was 11 jaar creatief directeur van Dior Homme en heeft sinds 2018 de leiding over Berluti. Raf Simons ging na een reeks iconische collecties voor Dior en Calvin Klein in 2020 officieel als ‘co-creative director’ aan de slag bij Prada.

ANTWERPSE MODE: VANDAAG
160196372-37225062712... (copy)

Ook de laatste jaren vallen kleppers uit de Modeafdeling regelmatig in de internationale prijzen. Zo werd de Zuid-Koreaanse Minju Kim in 2020 uitgeroepen tot winnaar van het eerste seizoen van Netflix-titel ‘Next in Fashion’ en werd Sander Bos finalist in ‘Making The Cut’ op Amazon Prime Video met onder andere Naomi Campbell en Joseph Altuzarra als jury. Sabine Skarule haalde de H&M Design Award 2020 binnen, een belangrijke push voor groeiende labels. Beauty-fenomeen Cécile Paravina werd in 2020 door de British Fashion Council tot finalist uitgeroepen in hun ‘New Wave’-lichting. Glenn Martens won in datzelfde jaar, samen met Marine Serre, de prestigieuze ANDAM-prijs voor de tweede keer.

Prijzenpakkers

Ook zonder fysieke winkellocaties gaat het hard voor ‘onze’ designers. Het florerende moeder-dochterlabel Bernadette van Charlotte De Geyter schittert in Vogue-shoots en wordt gedragen door wereldsterren zoals Michaela Coel en Dakota Johnson. Meryll Rogge, die eerder furore maakte bij Dries Van Noten en Marc Jacobs, wordt wereldwijd verkocht – met mede-alumnus Eduard Both van CAP Studio aan boord als knitwear designer.

De online store van surrealistisch accessoirelabel D’heygere zag het licht in 2020, een nieuwe mijlpaal op het palmares van cultdesigner Stephanie D’heygere. Raphaële Lenseigne’s merk Adult. is online felbegeerd voor grensverleggende, gender-inclusieve footwear. Nog zo’n innovatieve toppers zijn de ‘Grounds’ sneakers van Mikio Sakabe, gebaseerd in Tokyo. Ook de duurzame slow fashion van Maddalena Annunziata, de future forward collecties van Flora Miranda en het textieldesign van Wiesi Will blinken uit. Hyein Seo en Taro Horiuchi breken zowel in Azië als Europa en ver daarbuiten potten. In 2020 onthulde Wujic Jo uit masterlichting '17 zijn label ‘Wujic Jo Antwerp’, met een gelauwerde collectie ‘artwear’-brillen.

Gennaro Velotti stampte zijn eigen merk Esse Gi Esse uit de grond, naast zijn job voor het historische huis Courrèges. De structurele en donkere romantiek van Cédric Jacquemyn heeft een trouw publiek gewonnen terwijl Niels Peeraers’ unieke accessoirelabel verder blijft groeien. Sarah De Saint Hubert voorziet rocksterren – en het brede publiek – van een ethisch gemaakte garderobe. Donavon Tjons werk koop je online bij Yngr. Intussen verzamelt zich een jonge garde rond creatief collectief PlusThirtyTwo terwijl Dilan en Lezan Lurr de grenzen van duurzame mode verleggen met Namacheko.

‘Antwerpse mode’ is dus allesbehalve in een hokje te plaatsen, en dat trekt de aandacht van de hele wereld. De stad is vandaag nog steeds, en meer dan ooit, een experimentele incubator voor mode. Zo is er een creatieve diaspora ontstaan die uitdeint van Antwerpen tot in heel Vlaanderen, de rest van België en ver daarbuiten. Jonge ondernemers bewijzen dat ze ook zonder formele modeopleiding zich een eigen weg kunnen banen richting spotlights. Zo won Arte Antwerp in 2019 de prijs voor ‘Belgian Fashion Brand of the Year’ en mag HNST zich het meest duurzame jeanslabel ter wereld noemen. I Love Mr Mittens ontstond op Instagram als hobby en viert al bijna tien jaar commercieel succes. Winkels met puur design-DNA zoals Louis, Graanmarkt 13, VIER, Thiron, Kaai, Komono, Ophélia Lingerie, Studio Collect, Lies Mertens en Wolk zijn ook niet meer uit het verhaal van de Antwerpse mode weg te denken. Al deze namen zijn stuk voor stuk vlaggendragers voor een stad die grenzeloze creativiteit, energierijke knowhow en ruwe kantjes niet uitvlakt maar aanwakkert, tot mode-aficionado’s de wereld rond er klaar voor – én wild van – zijn.

Diaspora van creativiteit
166708522-18398205761... 128683673-42505357185... fh020015.jpg plusthirtytwo.jpg schermafbeelding-2021...

Bernadette Antwerp S/S 21
© Laurence Ellis

Mikio Sakabe A/W 21 © Ikeno Shiori

© D'heygere

© PlusThirtyTwo

Merryl Rogge A/W 21
© Sloan Laurits

145732425-21884905662... 161840627-89170289496... christian-wijnants-aw...

Christian Wijnants A/W 21
© Lennert Madou

Wouters & Hendrix A/W 21 © Noir Twin

Jan-Jan Van Esche A/W 21
© Pietro Celestina

Het buitenland hangt aan de lijn, maar heel wat namen slaan ook lokaal hun vleugels uit bij succesvolle Belgische labels: ontwerper Haider Ackermann is als creative consultant aan het werk voor Maison Ullens. Michal Gruca ontwerpt prints voor Raf Simons. Tom Depoortere bepaalt al jaren met succes de richting van prêt-à-porter-topper Essentiel. Nathalie Vleesschouwer ontwerpt voor Fragile, Bruno Van Gils voor Café Costume, Wouter Hoste voor Antwrp en Vicky Vinck voor Maan Kids.

Een grote groep ontwerpers kleurt het Antwerpse stadsbeeld met hun eigen winkels en ateliers: Dries Van Noten, Walter Van Beirendonck, Dirk Van Saene en Raf Simons werken nog steeds vanuit de stad. Stephan Schneider is een vaste waarde in het stadscentrum. De knitwear van Christian Wijnants is een trekpleister in de Steenhouwersvest, net als de juwelen van Wouters & Hendrix en Studio Collect in dezelfde straat. Jan-Jan Van Essche verlegt de grenzen van alternatieve mode in Atelier Solarshop en Toos Franken is in de Nationalestraat te vinden. Izumi Hongo creëert in de stad wonderlijke textielarchitectuur en mode onder de naam ‘Van Hongo’ en Nel Maertens richtte lokaal een studio op voor grafische printprojecten. Tim Van Steenbergen shop je bij Garderobe Nationale en Eat Dust/Girls of Dust van Keith Hioco en Aline Walther vind je in de Volkstraat én Los Angeles.

Lokale energie

Minju Kim A/W 21 © Sangmi An

Digitale publicaties

Blader hier door onze bibliotheek van digitale magazines, brochures, gidsen en andere publicaties.
Volledig scherm